mini-trangia eller biltema/ÖB's kök?

T-sprit, gas och multi-fuel....

Jag behöver ett kök för året-runt bruk faktiskt. Eftersom jag är nybörjare på detta var jag kanske lite naiv som hoppades att ett öb-kök skulle kunna hålla för det (?). Är intresserad av att ha ett som väger så lite som möjligt och som gärna går relativt snabbt att laga mat på, räcker till 1-2 personer och inte kostar alldeles för mycket, samt går att använda året-runt då.

T-Sprit....Köket från ÖB funkar även vintertid, öb eller något av triangias funkar visserligen året runt med T-Sprit.. Men koktiden blir längre desto kallare det är!

Gas.... Funkar under vintertid, men det är knappt! Oftast måste man ha gasen ståendes i en lite större burk med vatten... Men Klart smidigast på sommaren!

Multi-fuel... Fungerar givetvis året om, men är bäst till sin fördel under vintern..

Hur ofta ska du använda köket, var och när?

Rekomenderar starkt 2 kök! ett litet gaskök under sommaren, typ Primus MicroStove och en liten kastrull... Och ett multi-fuel under vintern med större kastruller! Om du bara ska ut någon enda dag så köp ett öb kök och testa att använda t-dojja under vintern...billigare så!
Fukar det inte, köp ett multi!

//A
 
Kan du få tag på ett jägarkök från det militära (ÖB-köket är i vissa avseende likt men saknar originalets stora brännare och har simplare alukvalitet) så får du ett bra vinterkök - brännaren rymmer nästan dubbelt så mycket som trangiabrännaren :).

Använder själv jägarköket på flerdagarsturer vintertid ibland, det är skönt med ett helt tyst kök :). De dyker upp på tradera ibland och brukar kunna gå att få för ca 250-300 spänn...

Är det Optimus Tor 91 som du avser? Det finns i så fall på GetOut för 350 pix.
 
Drar du pulka är Tröd-kök OK vintertid men skall du bära Tröd-spriten i ryggsäcken råder jag dig till att börja med bensin eller fotogen. Allt för komforten. Det inte bara kokar fortare det går åt mindre soppa oxså!
//J
 
Är det Optimus Tor 91 som du avser? Det finns i så fall på GetOut för 350 pix.

Nej tyvärr, jägarköket har en nästan dubbelt så stor brännare. Tor 91 är en efterföljare med samma brännarmått som Trangia, antagligen för att man ska kunna använda trangias gastillsats...Jägarkökets brännare till höger på bilden...den är högre än trangiabrännaren också.

//J
 

Bilagor

  • brannare.JPG
    brannare.JPG
    45.9 KB · Visningar: 968
Tor 91 vs
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=85182 ?

Jeg kan ikke se forskjell av betydning.
Jeg har et gammelt Optimus Loke med samme kjeler, og de er like med Biltema's

Spritbrenneren er nesten lik Trangia, og kan byttes om.
Skal du bruke Trangia gasoltilsats må du lage et hull til slangen.

Kankje kr 139 er en grei start, så får erfaring tilsi om det rekker?

dsk
 
Vill du ha tag i FMs stora T-röd brännare finns den i Enmanskökssatsen. Att med en kurvsax klippa upp stödplåten i ett Biltemakök är inte speciellt svårt. (Och därmed passar inte gastillsatsen.)
Loke brinner varmt men är lite väl mycket mekano ute i skogen. Mitt har varit med på flera långvariga resor. Jag är stort sett nöjd.
Mini Trangia har jag provat och förkastat. Det dricker för mycket bränsle!
//J
 
OT: Loke och läckor...

Loke brinner varmt men är lite väl mycket mekano ute i skogen. Mitt har varit med på flera långvariga resor. Jag är stort sett nöjd.

//J

Att Dag Ståle och Seobserver,

hur hindrar jag mitt Loke från att läcka vid transport..? Brännaren har en ny packning mot tanken och jag har upprepade gånger testat att rensnålen sitter rätt...köket klarar också att jag joggar med det en timme i löparryggsäcken...

Men när jag använder det i skogen så läcker det ändå ut bränsle vid transport :(...hmm...

//J
 
Att Dag Ståle och Seobserver,

hur hindrar jag mitt Loke från att läcka vid transport..? Brännaren har en ny packning mot tanken och jag har upprepade gånger testat att rensnålen sitter rätt...köket klarar också att jag joggar med det en timme i löparryggsäcken...

Men när jag använder det i skogen så läcker det ändå ut bränsle vid transport :(...hmm...

//J

Mitt Loke lekker inte! Brenneren er påsmørt Locktite 577 før montasje, og kun skrudd till med 2 fingre.

dsk
 
Mitt Loke läcker heller inte. Är grafitpackningen hel och sätet för den rent? Givetvis måste du pysa ut övertrycket inför transport. Det sköter sig självt när man tankar.
//J
 
Mitt Loke läcker heller inte. Är grafitpackningen hel och sätet för den rent? Givetvis måste du pysa ut övertrycket inför transport. Det sköter sig självt när man tankar.
//J

Jo, nya packningar och smådelar till brännaren inkl spindelbox. Övertrycket släpper jag alltid ut på dessa kök (Loke, 111 etc).

Hmm, får skruva isär igen och sätta ihop, testa med locktite...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
iveqy Bättre än trangia mini? Kök och brännare 28
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
zaipper Gas till mini Trangia Kök och brännare 2
sajberjohan Mini trangia Kök och brännare 15
Newlin Alpine Mini Duo Kök och brännare 0
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20
cliffisen Trangia, non-stick och gravering Kök och brännare 2
Almasfar Diska Trangia i saltvatten Kök och brännare 17

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.