Mina kläder andas inte?

Protest

Martin:

Undertecknad är visserligen lätt färgad bâde av mitt dagliga arbete och mitt alltför flitiga lásande av trâdar som denna, men jag vill trots allt minnas att jag som ung och oförstöd man av folket tolkade ordet "andas" i samband med plagg som att plagget i frâga hade fârmâga att släppa ut transpiration genom tyget, eller ventilera, som du säger. Inte mer, och ej heller mindre.

Vill gärna tro att de flesta lekmän tänker i samma banor. Eller?

Mvh / Mats
[Ändrat av malindo 2003-03-27 kl 17:50]
 
Re: Re: Snille och smak!

FJS90/91; sa:
Om man tar oändligt många apor och sätter dom vid oändligt många skrivmaskiner i oändligt lång tid så kommer någon gång någon apa att skriva shakespears samlade verk..
Först grodor, nu till apor. Hr Broman är en sann djurvän men tar han oändligt många apor och sätter dessa att kancka på tangentbord kommer de icke att skiva Hamlet men en välurspårad diskussion på utsidan :))))) // Apan Roland....
 
Re: Re: Snille och smak!

FJS90/91; sa:
malindo; sa:
Hur har du lyckats skriva sà mânga inlägg och samtidigt dölja dessa hittills helt okända snillrikheter och talanger??

Mvh / Mats

Elementärt min käre doktor Mats!!

Om man tar oändligt många apor och sätter dom vid oändligt många skrivmaskiner i oändligt lång tid så kommer någon gång någon apa att skriva shakespears samlade verk..

Jag är inte oändligt många Patricar och jag har inte oändligt många datorer, inte heller oändligt lång tid på mig men jag skriver en jävla massa inlägg och någon gång som måste det väl för f a n bli rätt?

;)

Eller var det en Babelfish du använde? :)
 
Re: Re: diffunderande tyg??!

thureb; sa:
Instämmer i att begreppet andande kläder är mer vilseledande än praktiskt att använda när man beskriver funktionen. Jag har dock inte svårt att förstå vad som eftersträvas dvs att det är ett praktiskt sätt att marknadsföra något som sportbranschen gör grymma vinster på.
Vi har frihet att inhämta den information om material innan vi köper produkterna, det gör vi som medvetna konsumenter. Vi kan börja med att plugga in Haglöfs tekonologi sidor, bara som ett exempel. Sedan är de att fortsätta kursen hos Klättermusen för att göra ett snabbt besök hos RAB Efter denna korta rundvandring inser jag som konsument att jag knappast kan andas efter dessa namn, förkortningar och siffror. Vi faller alla för dom enkla budskapen - om skalplagg som andas, psudokommunikatorer som använder produkterna.... loggor, kommunikationsobjekt... // en andfådd Roland ..*pust*...
 
Re: Re: Re: diffunderande tyg??!

walk_alone; sa:
. Vi faller alla för dom enkla budskapen - om skalplagg som andas, psudokommunikatorer som använder produkterna.... loggor, kommunikationsobjekt... // en andfådd Roland ..*pust*...

Hár kommer nâdastöten, Roland! Förbered dig pà att flämta!

Zamberlan är en helt OK italiensk tillverkare av tekniska kvalitets-kängor. Dock har deras reklam-kille verkat fâtt slag (förmodligen efter att sett för mycket tyska tillverkares teknik-sidor, där mànga trivialiteter försetts med namn typ XYZ-System), och har faktiskt lyckats hitta pà ett "coolt" namn samt en "cool" logotyp till i princip varje (i de flesta fall standard-)detalj i kángans uppbyggnad.

Sâ vill du veta vad HYDROBLOC®, R.R.S. – Rubber Reinforcement System, H.B.S. – Hydrobloc Barriere System, Z.T.S. – Zamberlan Tacking System, F.W.S – Foot Wrapping System, X-tra GRIP, Z.A.T. Zamberlan Anti-Torsion, ZAMBERLAN DUAL GRIP, Z.A.S. Zamberlan Air System, Z.L.F. Zamberlan Ladies Fit samt vad Z.C.S. Zamberlan Cushioning System är för nâgot, och vill du även se de fantasifulla logotyperna till varje funktion, gâr det bra att se och lára pà http://www.zamberlan.com (teknik).

Mvh / Mats
 
Re: Re: Re: Re: diffunderande tyg??!

malindo; sa:
[...]
Sâ vill du veta vad HYDROBLOC®, R.R.S. – Rubber Reinforcement System, H.B.S. – Hydrobloc Barriere System, Z.T.S. – Zamberlan Tacking System, F.W.S – Foot Wrapping System, X-tra GRIP, Z.A.T. Zamberlan Anti-Torsion, ZAMBERLAN DUAL GRIP, Z.A.S. Zamberlan Air System, Z.L.F. Zamberlan Ladies Fit samt vad Z.C.S. Zamberlan Cushioning System är för nâgot, och vill du även se de fantasifulla logotyperna till varje funktion, gâr det bra att se och lára pà http://www.zamberlan.com (teknik).

Mvh / Mats

Det bästa av allt torde ju vara att de faktiskt har olika loggor till varje funktion! :)
 
Re: Re: Re: Re: diffunderande tyg??!

malindo; sa:
Hár kommer nâdastöten, Roland! Förbered dig pà att flämta!
Äntligen en som förstår att varje förkortning behöver en egen logga. När man kollar på en känga får man se alla loggor längst ner. Visst får men med en remsa med alla loggor att hänga på ryggan om man köper ett par kängor?
Å visst andas deras kängor .."The GORE-TEX® lining provides excellent water protection and breathability" ... // Roland
 
Funktion och värde

Roland ställde en högst motiverad fråga om Gortex eller andra ånggenomsläppliga matrial var i funktion värda sina höga priser.
Min erfarenhet är att ett PU-belagt regnställ får mig i uppförsbacke med ryggsäck på att bli lika våt om ryggen som ett X-tex ställ till minst 6 gånger priset av det förra.
Det ånggenomsläppliga membramet ger en suverän vindstoppande effekt, men så gör tätvävda tyger och billiga vävar med PU på också!
Avseende värmekonserverande egenskaper så är det ju ju så att ju mindre läkaget är ju varmare blir det. PU vinner lätt!
Sådeles vinner G-tex mfl bara priskategorin, med bred marginal.

Go tur

Johan K
 
Re: Funktion och värde

johankse; sa:
Min erfarenhet är att ett PU-belagt regnställ får mig i uppförsbacke med ryggsäck på att bli lika våt om ryggen som ett X-tex ställ till minst 6 gånger priset av det förra.

Min erfarenhet är att man i uppförsbacke med ryggsäck blir våt på ryggen även om man går klädd i en kökshandduk. :)
 
Re: Re: Funktion och värde

Nordesjo; sa:
johankse; sa:
Min erfarenhet är att ett PU-belagt regnställ får mig i uppförsbacke med ryggsäck på att bli lika våt om ryggen som ett X-tex ställ till minst 6 gånger priset av det förra.

Min erfarenhet är att man i uppförsbacke med ryggsäck blir våt på ryggen även om man går klädd i en kökshandduk. :)

... och detta till en 6-del av priset av en PU belagd regnjacka! ;-}
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eribur mina dragkedjor går sönder.. Kläder 17
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
¤hej¤ Hjälp mina kängor! Kläder 13
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
LEmil Mina sockar slits ut i hälen direkt. Vad ska jag skaffa? Kläder 10
elka9110 Byta mina Lundhags eller ej? Kläder 16
UnderEnTarp Mina kängor torkar olika fort! Kläder 0
Trilla Reva i mina sprillans ny byxor Kläder 2
Hybarts Hur vårdar jag mina kängor som bäst? Kläder 13
xochitl Längden på mina skalbyxor Kläder 8
Boelle Sy i mina goretex brallor ? Kläder 6
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.