Min version av Bushcraftkniv

Vilket stål ska jag använda till min bushcraftkniv

• 440C

Röster: 1 5.6%
  • CPM154CM

Röster: 3 16.7%
  • CPMD2CM

Röster: 1 5.6%
  • 2140 (O1)

Röster: 2 11.1%
  • 1778 ett fjäderstål

Röster: 4 22.2%
  • 26C ett svenskt kolstål 1.25% C Cr 0,15

Röster: 7 38.9%

• Totala väljare
    18
Vad tror ni om den. Den ska göras i 440C, CPM154CM Och kanske CPMD2CM
Den är 225 mm lång och 30 mm bred.

Bushqueen.gif

Seved

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja om jag ska ha en själv så vill jag ha en utan parerskydd. Jag tycker oxå att det mest är ivägen. Men många gillar det så jag tänkte att jag ska göra en med parerskydd. Men jag gör en variant utan oxå.
Men lite grym tycker jag den ser ut. Lite rå kanske.

Seved

jag gillar din design rakt av, ren, enkel och funktionell(utan parerskyddet ;) ).. med ett bra och lätt slipat stål(kolstål) så har du en kanonfin kniv. klassik bushcraft. med lättslipat menar jag att det ska gå snabbt och lätt i fält utan specialutrustning eller specialkunskap. det är trots allt ett arbetsredskap och då är funktionalitet det viktigaste..

mina 5 cent

för att vara en bushcraft kniv tycker jag den är för liten. Svårt att klyva ved med den, iofs.. jag har klyvt ved med min Fällkniven VM1 men min personliga åsikt är att en bushcraft kniv ska vara lite större.

Större ska den vara seved, alltså total-längden, tåla vedklyvning som hrungnir skriver.

Helst ska bladet fylla skaftet för bästa styrka.

Buschcrafting innebär väl inte att snida små trähästar med detaljer ?
eller har jag fattat fel ?

Rätta mig i sådana fall
Vänligen 59:an.

Jag har huggare som är lite längre som passar bra till sånt även marulken. Den här är meningen som lite mindre allround kniv. Kanske dock får fundera på att göra en längre. iof så har jag en prototyp på väg hem från laserskärning som passar in på eran beskrivning.

Patric: Jo 1095 passar bra in som bushcrafts kniv stål. Men 26C är faktiskt liknande kanske man kan säga. Det är lite crom i 26C och mangan oxå. 1095 är det i stort sätt bara kol i.

Seved

kalla det överlevnad, bushcraft eller vad ni vill.. alla använder kniven olika, jag kan till exempel inte finna en enda anledning att hugga eller hacka med en kniv, inte heller att slå på den med andra redskap, jag anser att det är fel sätt att använda en kniv som är ett skärande verktyg.. nu finns det andra som gillar att hacka och hugga och tycker att en kniv är ett hugg och hackverktyg.. därför kan man inte säga att en överlevnad/buschcraftkniv ska vara på ett visst sätt utan den måste passa den aktuella personens sätt att arbeta med kniven.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips