Min packlista - halv-lätt / halv-tung

Hej !

Så här ser min packlista ut, i bädsta "Fjäderlätt" style :) Alla vikter i gram.

Max-Eagleeye

Vikt/Produkt

370 Byxor Salewa zippy
86 Icebreaker underbyxor
146 T-shirt Smartwool
232 Skjorta Airborn microfiber longsleves XL
1040 Skor Aku light leather boot stl 42
78 Strumpor
58 Hat/Mössa

= 2010 På kroppen

945 Ryggsäck OMM Villain 45+10 incl regnskydd
86 Reserve strumpor=Fingervantar
390 Regnjacka=Jacka Fjällräven PAK II
178 Långakalsonger Icebraker
28 Packpåse kläder
275 Ekstra merino ulltröja
226 Regnbyxor Berghaus Packlite XL
2372 Costum made tunneltent inkl linor och 12 pinnar
248 Liggunderlag cellplast Evazote184*50*0,9
44 Packpåse vattentätt för sovsäck
628 Sovssäck WM Caribou +2 C
25 Eldgrejor
279 Toaletgrejor, första förband, sjukvårdsgrejor, solskydd,
myggstift, reparation, lagning m.v.
48 Handduk
90 Karta
32 Kompass
35 Glasögon
55 Kniv
55 Behållare för bränsla
289 DIY Kök och kökgrejor
220 Kamera Canon Ixus 75 incl fodral
100 Mobiltelefon
56 Pengar, biljetter, penna, creditcard
102 1½ L dryckflaska
52 Mygghat
32 Vattenhämtningssäck 5 L

=6887 Packningens basvikt

8897 Utrustningens basvikt
10887 Packningens totalvikt
2010 På kroppen
4000 Mat och bränsle
83000 Kroppsvikt
13 % Packningens totalvikt/kroppsvikt
 
Mest förundrad är jag över att "mygghat" kan väga sâ mycket.
Jag avskyr oxâ dom smâ kräken, men vikten av mina tankar är försumbar.

Beträffande kroppsvikten sâ skulle det vara spännade o se nâgon utredning, givetvis vetenskaplig, hurvida det är bättre med 1Kg fett pâ magen än motsvarande i ryggsäcken.
 
Kan inte låta bli att undra varför så många packlistor av det här slaget inte säger något om
turens längd - den kan bara gissas av kartbehovet, 90 g, och matens vikt (inkl. bränsle),
4000 gram. Egocentrisk som jag är dividerar jag vikten med 700 (på kontinenten är portionerna större) och får det till 6 dagar, men stopp, bränslet väger ju också. Varför tvingas vi gissa?

Till min nästa resa har jag just nu 9 hg kartor, vilket delvis beror på att turen, och därmed kartbehovet, naturligtvis inte kan förutses. På min senaste hade jag ungefär lika mycket, och använde kanske 2/3.

gundj ställer en ytterst väsentlig fråga. Trådskaparen väger 15 kg mer än jag (jag försöker dock gå upp 2 kg i vikt till nästa resa!) - bär han dessa kg, eller bär han med dem?
 

avslutad210712

Gäst
Beträffande kroppsvikten sâ skulle det vara spännade o se nâgon utredning, givetvis vetenskaplig, hurvida det är bättre med 1Kg fett pâ magen än motsvarande i ryggsäcken.

Med tanke på att det finns ett ovetenskapligt värde på att man kan bära 30% av kroppsvikten någorlunda bekvämt så innebär det att om man går upp 10 kg i vikt så kan man bära 3 kg till. Att gå upp i vikt kan mna göra på två sätt och det är antingen mer muskler eller mer fett. Då det senare fungerar bättre som energikälla så är min högst vetenskapliga teori att man bör fylla upp buken med massor av energi under vinterhalvåret.

Personligen har jag gjort tvärtom dvs gått ner nästan 14 kg sedan i höstas och det konstiga är att jag tycker att jag orkar mer med ryggsäcken på ryggen i sommar än förra sommaren men det är säkert bara villfarelse.
 
Beträffande kroppsvikten sâ skulle det vara spännade o se nâgon utredning, givetvis vetenskaplig, hurvida det är bättre med 1Kg fett pâ magen än motsvarande i ryggsäcken.

Just det. Bra fråga. Jag har faktiskt också funderat på det. Jag kan inte så mycket om det men jag tror det var så att det behövs en del energi för att komma åt kroppsfettet och för att göra om det till kolhydrater som driver musklerna. Eller var det så att det åtminstone går rätt långsamt att omvandla kroppsfett till kolhydrater? Man kan inte prestera lika mycket som om man käkar kolhydrater.
Men tänk hur kul det vore att peka på sin Plauze (kreativ översättning sökes) och påstå att det enbart handlar om strategisk Sarek-förberedelse. Att påstå helt lugnt att det var riktigt jobbigt och krävande att göra sig av med sin sixpack, sitt tvättbräde. *Muhahaha*
 
Personligen har jag gjort tvärtom dvs gått ner nästan 14 kg sedan i höstas och det konstiga är att jag tycker att jag orkar mer med ryggsäcken på ryggen i sommar än förra sommaren men det är säkert bara villfarelse.

What?

Självklart orkar du mer om du gått ned i vikt förutsatt att du inte förlorat mycket muskler.
 
Ja, du får i alla fall många svar...
Listan liknar ganska mycket min egen. Har inte min här just nu, men det jag reagerar på, som är tungt är framförallt tältet. Om det är ett tvåmannatält och du har någon mer med er kan ni ju dela på den vikten, då blir den rätt låg.
Annars är det mest småsaker som går att trimma. Tex väger mina byxor ca 100 g mindre, liggunderlaget kan du korta av och spara ett hekto till, 1,5 liters PET-flaskor som väger <50 g går att få tag på. Om du trimmar en del såna saker kan du säkert få ihop ett halvkilo (om du tycker det är värt det).

Det skulle vara intressant att veta var och hur länge du tänkte gå.

/OJ
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...