Min packlista - halv-lätt / halv-tung

Kan inte låta bli att undra varför så många packlistor av det här slaget inte säger något om turens längd - den kan bara gissas av kartbehovet, 90 g, och matens vikt (inkl. bränsle),
...

Jag saknar även för vilken typ av vandring packlistan är ämnad. Ska vi gissa svenska fjällen?

/M
 
Hej Alla !

Hoppas man forstår lite danska också :)

Well, selvfølgelig er det vigtigt hvad rygsækken vejer, men det kan vel også blive for kvantitetsfikseret !? For mig er det også psykologisk interessant hvad man vælger at medføre i bagagen... Hvad fortæller det till eks om en person, der som jeg, prioriterer et stort og stærkt telt, frem for et "tarp-tent" ? Er der kanske noget som er gået galt i min barndom :) Anyway, så tror jeg det er en meget vigtig og praktisk användbar övning, nångång i vandringskarrieren, att lägga upp alla prylar på rad och se hvad det egentlig er man prioriterer att bära. Till eks bärer jag gärna en god tidning men absolut ingen GPS ! Den här listan er för Jämlandstriangelen men kan också användas på Kebne-abisko eller dyrlikt hvor det er relativt skyddad = nära till hus och folk. Maten er hemma-mixad av div. paraboiled och torkade emner, ris/linsor/bönner från helsabutikken, med koktid 10 min, ialt ca 4 kg till "några dager" incl fuel. Enda pryl jag bytar på låglands-långvandring er tältet, som da kan vara av tarptypen, också för att jag på "landsvägen" ofta sover "var det går" även innomhus, när nogen byder ind :cool: Men jag vill altså ha' den tunge mygghatt med stativ rundt huvudet med, det er behagligst !

PS: Onödigt at säga, men det er sjävlklart sommarutrustning. Vinter behövs ungefär 1 kg uld och 1 kg fjäder mera !

With much love,

Eagleeye
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.