Livetiskuggan
Avstängd
När någon kör ned en bil genom isen vad gäller juridiskt?
Räddades av en skridskoåkare så jag tror det var någon som missat att isen kan vara tunnare vid stenar.Avsiktligt eller oavsiktligt?
Om det inte är en iordningställd väg på isen är det väl först och främst brott mot terrängkörningslagen?
Är det är isväg så antar jag att väghållaren kommer att få ett visst ansvar. Man lär behöva ha gjort en riskanalys för att få iordningställa en isväg.
Det låter orimligt i mina öron. Den som ger sig ut på isen gör det väl på eget ansvar oavsett om någon har plogat väg där. Den som plogar kan ju inte ansvara för alla klantar som ser chansen att sätta livet på spel. Isen kan försvagas men vägen finns kvar. Att köra för fort på isväg är också livsfarligt. Ska den som plogar sköta hastighetskontroller?Om det inte är en iordningställd väg på isen är det väl först och främst brott mot terrängkörningslagen?
Är det är isväg så antar jag att väghållaren kommer att få ett visst ansvar. Man lär behöva ha gjort en riskanalys för att få iordningställa en isväg.
Det låter orimligt i mina öron. Den som ger sig ut på isen gör det väl på eget ansvar oavsett om någon har plogat väg där.
www.bottenviken.se
Det finns både kommunala och statliga isvägar. Här i norr är det rätt vanligt med isvägar. Bland annat så plogar Luleå kommun vägar till öar i Luleå skärgård. Isvägen vid Avan över Luleälven är däremot statlig och går över mellan färjelägena, jag kör den då och då.
![]()
Isvägar i Luleå
När isen är tillräckligt tjock vintertid plogas isvägar varje år ut till ett flertal öar i Luleå skärgård. Isvägarna är mycket populära och många lulebor gör en dagsutflykt med egen personbil för att besöka öarna Hindersön, Langön, Storbrändön, Sandön och Junkön.www.bottenviken.se
Sen är det rätt vanligt med olika isbanor för t ex biltestindustrin runt Arjeplog och verksamheter som Drivers Paradise i Jokkmokk.
Okej. Här finns inga officiella isvägar. Även om myndigheterna ibland kan ploga väg är det ändå på egen risk.