Miljöbensin till Svea?

Hej. Undrar om någon provat att köra ett Optimus svea på Aspen fyrtakts miljöbensin (Alkylatbensin)? Vilken bensin skall man annars använda? Kemiskt ren bensin? Är inte den väldigt dyr? Jag vill ha billigt bränsle men helst inte få cancer. Hälsningar Gustav.

realout; sa:
Hej. Undrar om någon provat att köra ett Optimus svea på Aspen fyrtakts miljöbensin (Alkylatbensin)? Vilken bensin skall man annars använda? Kemiskt ren bensin? Är inte den väldigt dyr? Jag vill ha billigt bränsle men helst inte få cancer. Hälsningar Gustav.

Jag har också ett Optimus bensinkök och jag tycker att miljöbensin är det bästa bränslet. Fotogen sotade för mycket. Kemiskt ren bensin har jag aldrig sett någon anledning att prova.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bensin till Sveaköket

Du ska använda Alkylatbensin till ditt Sveakök på grund av att förbränningsgaserna är minst skadliga av detta bränsle jämfört med annan bensin.

Precis som Björn Bylander skriver bör du göra. I undantagsfall använder du "vanlig" bensin från macken. HAr varit med och gjort praktiskt experiment med ren bensin av heptantyp, som man köper i färgaffärer mm, och den är aggressiv på packningar. Kompisen har ett Primus Multifuel och där fick vi byta ut packningarna som troligtvis var av nitrilgummi mot flourgummipackningar (även mera känt som Viton; DuPonts varumärke) som dessutom tål värme bättre. Man ser vad en del saker kan föra med sig utan att man till en början vet om det

Jag har haft mitt Sveakök i snart 20 år och alltid kört med heptan. jag har aldrig haft nåt problem med packningarna.

Saxat från optimus sida...

"If your stove is a gasoline stove, use white gasoline, Coleman Fuel, heptane and similar as a first choice. In some countries 'unleaded environmental gasoline' is available and can be used as a SECOND choice."

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips