Militära Koltorvfilter????!!!?

Hej samtliga som kan överlevnad.

Fungerar militärens klotorvfilter i burk motsv?

Nu har vi haft studier i en överlevnadscirkel, och en av oss har kompisar som varit på kurs. Där startade någon kanske ett rykte, eller ny kunskap, om att filtret med kol, torv, mossa inte är bra.
Jag vet inte vart vi skall får svar. Livsmedelsverket och smittskyddsverket vet inte och dom militärer vi pratat med säger att:
-överlevnadsboken gäller!!!!
men en norsk soldat trodde INTE att det funkade (det hade han lärt sig för många årsedan?).

Det vore vänligt om någon här på nätet vet svar eller råd om vad som gäller.
MVH//Janne
 
bevisa det!

Ta vatten och "förorena" det med något lämpligt (ogiftigt) färg/smakämne och kör det genom filtret och kommer det ut klart och smaklöst vatten i andra ändan så har du gjort rätt. Jag minns inte vilket färgämne som användes när jag lärde mig detta men det finns säkert någon som snabbt kompletterar med lämpligt förslag. Vanligaste felet tror jag är att man har för hög genomströmning, det ska sippra ut väldigt långsamt.

Empiri när den är som bäst! ;-)

/Patrik
 
Att det fungerar är rätt klart.

Men, det är inte direkt bra om det råkar komma med en massa bakterier med torven. Förut verkar ingen ha tänkt på det, nu är det en del som är tveksamma till det av den anledningen.
 
Tallrot; sa:
Fungerar militärens klotorvfilter i burk motsv?

...kanske ett rykte, eller ny kunskap, om att filtret med kol, torv, mossa inte är bra.

FOI (tidigare FOA) har två rapporter som går att beställa från www.foi.se.

Vattenrening med torvfilter.
Umeå, FOA 1988, 10 p.
(FOA D 40151-4.6)

Vattenrening med enkla filter.
Om förutsättningarna för filter baserade på torv.
1977. 15 p.
(FOA C 54013-H2)


Det finns en raport som jag inte lyckats rekvirera. Denna är utarbetad vid Ekoteknisk utveckling/Högskolan i Östersund till ÖCB: "Dricksvatten - krisfilter".

Men FOA D 40151-4.6 hänvisar till den och nämner det goda resultatet från undersöknigar avseende
- förmågan att adsorbera bakterier
- förmågan att adsorbera tungmetaller


Som Norpan skrev är de testade och fungerar.

Det har oxå tidigare nämnts att för att vara på den säkra sidan så ska vattnet kokas efter filtrering, så för att vara på den helt säkra sidan i en nödsituation så kan detta lämpligen göras.

Stefan Källman's forskning har visat att lingonblad har i det närmaste 100% avdödande verkan på koliebakterier; tillsätt en näve rivna/krossade blad till torv/kolfiltret så blir det mer effektivt.

Nedan är saxat direkt från Handbok Överlevnad:

Torv- och kolfilter
Du kan också rena vattnet i ett torv- och kolfilter. Detta är ett säkert sätt att få rent vatten, eftersom filtret binder skadliga föroreningar av olika slag. Det säkraste sättet att få rent vatten är att först hälla det genom filtret och sedan koka det.

Egenskaper hos torv och kol
Torven kan fånga upp och vid sin yta binda olika föroreningar. Den har också s k jonbytaregenskaper och kan därför binda joner från blå upplöst radioaktivt nedfall och joner av tungmetaller. När vattnet långsamt rinner genom torvfiltret, blir det rent från det mesta som kan göra oss sjuka. Kolet ökar förmågan hos torven att binda alla olika slags gifter och dämpar dessutom humussmaken.


Säkert inget som du inte känner till, Janne, men det är detta som utbildas i försvaret.

/Ulf

APTO SUBEO SUPERO
 
Så rätt !

Hej !
Jag var på Överlevnad Tätort i CFBs regi där hade vi ett föredrag av FM Överveterinär som efter nya rön inom kort kommer att förbjuda kol/torvfiltret.

Filtret i fråga är redan förbjudet i Norge sedan länge.

Filtret renar inte från bakterier och i den avhandling som Stefan Urhagen (RO överlevnads instr FM) visar det sig att endast 3/9 tester förbättrade vatenet, 1/9 skedde ingen förändring och i 5/9 blev det SÄMRE.

Ovan är skrivet direkt ur minnet så någon siffra kan vara fel.

I övrigt rekomenderar jag varmt CFBs överlevnadskurser.

Mvh
Jonathan
 
Vattenrening

Det gamla rådet gräv en grop och låt den fyllas. Låt vattnet stå och slammas av.
Koka väl, det gäller sådeles fortfarande.

Klunk

Johan K

PS det är inte bara torvfilter som kan tillföra bakterier, keramiska filter som inte sköts rätt är minst lika bra....
 
torvfilter

Efter samtal med ovan nämnd överlevnadsinstruktör (tänk på PUL Jonathan!) så stämmer det att Överveterinären kommer att fatta beslut i frågan "snarast" och efter det publiceras resultatet i en artikel (vilken tidskrift?).

Så fort besked om vilket, kommer vidare info att lämnas här.

Preliminärt kan meddelas att det ser inte ljust ut för fortsatt användning.

Undersökningen har skett med avseende på mikrobiologisk verkan och i anvisningar och böcker står det faktiskt att vattnet ska kokas för att man ska vara på den säkra sidan (jag har inte reflekterat vidare mycket över detta tidigare).

Vad är då det egentliga syftet med torv/kolfilter?
Att avlägsna kemikalier blir nog det enklaste svaret på den frågan och allt annat är troligen resultatet av feltolkningar, missförstånd, lite okunskap, lite oklokskap och lite övertro.


/Ulf

Apto Subeo Supero
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avrell militära böcker Överlevnad 5
Utvandraren Svenska arméns koltorvfilter Överlevnad 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.