Militära Koltorvfilter????!!!?

Griffon; sa:
ulf@programming-vb.net; sa:
Namngivandet av person utan dennes medgivande.
PUL gäller i stort sett inte om syftet är journalistiskt eller konstnärligt och EU-kommissionen säger att det är upphovsmannen som avgör vad syftet är.

http://www.pul.nu/



LYSANDE! :)

Aj, vad jag blev konstnärlig!

Nåväl, låt mig uttrycka mig så här i stället då: Fråga innan namn sätts ut publikt - det hör till vanlig artighet.


/Ulf
 
PUL hit och dit!!!

Att inte förstå att en referens till en rapport eller bok kan behöva en författare, för att återfinnas i verkligheten, verkar i mina ögon enbart urbota dumt, och det var inte syftet med PUL.

Tänk först.....

Tack

Johan K

PS Kolioforma baselusker som finns där orenat vatten finns, t ex i fjällen, beskylls inte alls för alla de magproblem de förorsakar, än utan dessa skylls gladeligen på frystorkad mat, ändrad kosthållning mm.

DS
 
Re: PUL hit och dit!!!

johankse; sa:
Att inte förstå att en referens till en rapport eller bok kan behöva en författare, för att återfinnas i verkligheten, verkar i mina ögon enbart urbota dumt, och det var inte syftet med PUL.

Tänk först.....

Johan!
Att disk. tagit vändning åt "PUL" var väl inte meningen med Jannes inlägg, men eftersom jag tog upp det så:
Den rapport som Jonathan syftar på finns ännu inte publicerad och eftersom denna då inte är officiell och endast är redovisad knapphändigt här och flera frågor var obesvarade, så uppskattade författaren inte helt att bli namngiven (med påföljande "nedringning" till följd) därav den ganska milda "PUL-kängan".

Om du läst andra inlägg jag har gjort så kan du säkert dra dig till minnes att jag är väldigt mån om källhänvisningar.
Däremot så finns det olika sätt att hänvisa till icke publicerade arbeten, t.ex. till den myndighet där beslut ska fattas/är ansvarig för rapporten.

Förhoppningsvis nog sagt om detta och jag hänvisar till tidigare inlägg om när besked i frågan lämnats så kommer i alla fall jag att meddela det här, samt i förekommande fall vilken publikation som rapporten då är publicerad i.

Vidare så har besked från Försvarets Överlevnadsskola (FÖS) lämnats om att de inte längre rekommenderar användning av torvfilter, men att det är Överveterinären för Försvarsmakten's uppgift att utverka vidare direktiv.


/Ulf
 
Off-topic:

Johan Johansson
Sven Svensson
Bengt Bengtsson
o.s.v.
Nu bröt jag mot PUL! Ojdå... *hoppsan* ;-)

/Danne - Tycker det är fånigt

PS. Ursäkta för off-topic-inlägget - kunde inte hålla mig. =) DS
 
Re: Off-topic:

Fluoronauten; sa:
Johan Johansson
Sven Svensson
Bengt Bengtsson
o.s.v.
Nu bröt jag mot PUL! Ojdå... *hoppsan* ;-)

Nej, inte riktigt, för att det skall vara personuppgift ska det kunna kopplas till en person (det hörs ju på namnet, PERSONuppgift, det heter inte namnuppgiftslagen). Att bara ange ett namn, som många personer bär, räknas inte som personuppgift.

Däremot lär det vara tusentals människor som bryter mot PUL genom att publicera bilder på sin hemsida. Kan man identifiera en person på bilden så räknas den som personuppgift och PUL gäller. Publicerar du en bild på nån som läser bibeln blir det kanske t.o.m. en känslig personuppgift (religionstillhörighet) som kräver tillstånd från datainspektionen (eller vilka det nu är som ger såna tillstånd).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avrell militära böcker Överlevnad 5
Utvandraren Svenska arméns koltorvfilter Överlevnad 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...