Mil-tec Recon Enmanstält

Jag har inte tältat mycket de senaste åren men köpt ett nytt tält för att ta upp det igen. Hittills har jag bara rest det i trädgården men är nyfiken på om det är någon annan här som har testat det. Det jag saknar i min kravspec är att man inte reser ytter- och innertält samtidigt, men det kan jag leva med. Kan också se vissa fördelar med det, och om det skulle knipa kan man nog lägga yttertältet uppe på innertältet och ändå få i stängerna, för stångkanalerna går hela vägen. Lite meckigt men det borde gå...

Jag köpte det på Röda stjärnan:
Recon Enmanstält OD - Röda Stjärnan - Köp friluftsutrustning till ditt äventyr (rodastjarnan.com)

Det finns en del på youtube, bl.a.:
Miltec Recon One Tent. A Stormy Wild Camp - YouTube

Det verkar ju helt klart klara av hård vind (man ser det från 8 min och framåt i filmen) men det får kritik på några ställen för dålig ventilation. Det förvånar mig då det är stora mesh-partier i innertältet. Kan tänka att det är ett problem om man inte spänt ut yttertältet ordentligt. Sitthöjden fungerar för mig som är 176 cm, men huvudet nuddar taket.

Någon som har erfarenhet av detta?
 
Jag har det tältet! Gillar det skarpt för rymligheten. Vikten kunde vara lägre men priset är så lågt att det inte går att klaga tycker jag. Jag har dock endast sovit en natt i det. Det var i slutet av april. Fick mycket kondens men tyvärr hade jag i min iver att få sova glömt att öppna ventilationsluckorna så jag får skylla mig själv 🙂
 

Bilagor

  • D8CEA954-49F3-4BDF-960E-2F7C2C82BD56.jpeg
    D8CEA954-49F3-4BDF-960E-2F7C2C82BD56.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 160
Meshpaneler kommer hjälpa till att hålla innertältet torrare men utandningsluften kommer istället kondenseras mot yttertältet och där bilda små droppar om den inte kan vandra vidare. Ventilationen sitter lågt vilket kan skapa en ficka av relativt stillastående luft i taket om det är helt vindstilla. Samtidigt finns tält som enbart har ventilation nertill och det funkar. Duken ser på bilderna ut att ligga väl nära innertältet vilket kan begränsa luftflödet. För att maximera så behöver man ordentlig luftspalt, det kan man i vissa lägen hjälpa till med genom att peta in en pinne som trycker ut yttertältet eller lite mer permanent sätta fast ytterligare fästöglor för stormlinor. Då minskar du även risken för att innertältet tar i yttertältet när du råkar komma åt det i sömnen.

Kondens är i sig inte så farligt bara det inte börjar droppa ner i innertältet, rinner det ner längs insidan på yttertältet så hamnar det bara på marken.

Sen kan det vara segt att packa ihop ett blött tält men även fintält kommer bli blöta av kondens, så det är bättre att lära sig att hantera det, såhär på hösten är det nästan omöjligt att undvika då även dagg hjälper till.

Några tips på vägen:
  • Mycket fukt kommer från marken, speciellt med stor abside om man den inte har golv, så vart du tältet kommer spela stor roll. En fuktig mossbädd är mjuk men det kommer bli mycket kondens.
  • Ha alltid en ren wettextrasa med dig, min ligger i tältpåsen. Oavsett tält så är det värt att torka av insidan av tältet på morgonen om det finns kondens, då blir det snabbt helt torrt i solen om den vill dig väl.
  • Kan du välja tältplats med morgonsol så torkar ditt tält mycket snabbare innan avfärd(men det kan vara en nackdel i Juni ;))
  • Var riktigt försiktig med rörelser på morgonen, du vill inte nudda ytterduken eller trycka innerduken mot den
  • Häng/lägg sovsäcken i solen om det går oavsett om den känns fuktig eller inte, går det inte på morgonen går det kanske på kvällen.

Handen på hjärtat ser det inte ut att vara något kanontält för vandring men det hade kanske vart mycket begärt med tanke på priset. Men i början är det viktigast att man verkligen kommer ut och har kul. Prylhets kan få komma lite senare när man har mer grepp om vad man vill göra och vart komfortgränsen ligger.

/G
 
Tack för tipsen G.Kraft! Jag tar emot dem med glädje. Problemet med kondens för mig är att jag är rätt lång (194) och slår alltid i duken i alla tält jag äger.
 
Tack för tipsen G.Kraft! Jag tar emot dem med glädje. Problemet med kondens för mig är att jag är rätt lång (194) och slår alltid i duken i alla tält jag äger.
Aha, ja det förstår jag. Störst brukar problemet vara i fotändan av sovsäcken som lätt kommer mot tältduk och då blir blöt. Ett knep är att stoppa ner den änden i ryggsäcken, regnjacka eller annan lös säck, då slipper du att kondens sugs upp av sovsäcken i fotändan. Ska helst inte bli för tätt så att din fotsvett inte vädras ur men går den inte så högt upp så ska det nog inte vara någon fara.
 
Av bilder och design och för under 1000 kr verkar det vara ett bra tält.
Jag har skaffat ett NH cloud winng 2 som bara test uppsatt provat i fint väder,kan ev duga till kortare färder under trädgränsen.
nh tält.png

900 kr på wish rea 12-1300 Amazon norm pris
 
Är det bara en konstigt perspektiv från bilden eller är yttertältet fel uppsatt mot innertältet. Ser rätt konstigt ut.
Inget ond om NH, har själv en av deras tält ;-)
 
det ser lika märkligt ut på NHs egna hemsida.
Känns spontant som risk för blött om fötterna men det kanske är nån smart funktion som ändå finns t.ex för ventilationens skull?
 
External frame.
Fördelen är att det är extra snabbt att sätta upp. Och att innertältet är kopplat, så att det inte blir blött om det regnar när man reser tältet.
Detta enligt naturehike.com.

/John
 
External frame.
Fördelen är att det är extra snabbt att sätta upp. Och att innertältet är kopplat, så att det inte blir blött om det regnar när man reser tältet.
Detta enligt naturehike.com.

/John
Om nu yttertältet inte täcker hela innertältet lär innertältet bli blött oavsett hur torrt det är under resningen.
 
Tältet har mesch i taket men solid väv upp på sidorna i inner tälet och i bakkant ej tänkt att anv istf HB Unna som jag haft nu i Abisko fjällen i öppet landskap på 1100 möh.
kan sänder över lite bilder men bra finns på NH hemsida största fel vid snabbtest på nedlagd soptipp med div skrot i marken var att spets på markpinne lossade de var limmade men får nya eft kontakt med NH ,finns även test på you-tube från asien troligen på Tai men bra video finns även fler.
Jag har ej testat detta klart utan endast kollat hur lätt att sätta upp och jfr med ett MSR h.h nx2 som är 3-4 gr dyrare så rekomnederar jag detta utifrån att det går att sätta upp utan att fylla innertältet med vatten och med lite modifiering av footprint med ölgetter anv som tarp.
Jag anv detta webforum nedan där ni kan se mitt test
 
Meshpaneler kommer hjälpa till att hålla innertältet torrare men utandningsluften kommer istället kondenseras mot yttertältet och där bilda små droppar om den inte kan vandra vidare. Ventilationen sitter lågt vilket kan skapa en ficka av relativt stillastående luft i taket om det är helt vindstilla. Samtidigt finns tält som enbart har ventilation nertill och det funkar. Duken ser på bilderna ut att ligga väl nära innertältet vilket kan begränsa luftflödet. För att maximera så behöver man ordentlig luftspalt, det kan man i vissa lägen hjälpa till med genom att peta in en pinne som trycker ut yttertältet eller lite mer permanent sätta fast ytterligare fästöglor för stormlinor. Då minskar du även risken för att innertältet tar i yttertältet när du råkar komma åt det i sömnen.

Handen på hjärtat ser det inte ut att vara något kanontält för vandring men det hade kanske vart mycket begärt med tanke på priset. Men i början är det viktigast att man verkligen kommer ut och har kul. Prylhets kan få komma lite senare när man har mer grepp om vad man vill göra och vart komfortgränsen ligger.

/G

Tack för utförligt svar. Jag kan tänka mig att de hela stångkanalerna, som jag tycker är bra för att ev kunna resa innertältet med yttertältet liggandes uppepå vid regn, också kan vara ett hinder för luftflödet under yttertältet.

Sen har jag mest tänkt ha det vid paddling och där tror jag det passar bättre än vid vandring. För du tänkte väl på vikten?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...