midvintertur på skogskidor

Igår var det -34C här.
For ut på säsongens första skogsskidtur;på julafton fick vi massor av snö så det går att färdas överallt nu.
Bara några km på höjderna ovanför samhället såg jag spår av hermelin,mård och järv.
Kul att åka i lössnön,det bar riktigt bra och var så vackert på himlen med blå,violett och rosa skiftningar.
Alldeles tyst också,enda djur jag såg var ett rådjur i full fart.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det blev så småningom kallt om tårna,och det skyller jag på att metallen från plattan på bindningen kyler och att man inte rör på tårna i turpjäxor tillräckligt mycket.
Åker bara skogsskidor när det är riktigt svinkallt för det är då det är mysigast och bäst snökonsistens,kring jul och nyår och en bit in i januari.

Knarr knarr, om det är minus tretti i alla fall. Törs man fråga i vilka trakten du åker dina skogsskidor och får se så mycket roliga spår?

Skulle gärna göra sammaledes just nu, men plikterna kallar. De här riktigt smällkalla vinterdagarna lämpar sig egentligen inte för annat än skogsskidåkning; man går i princip fram eftersom det är noll glid i kylan (knarr, knarr), och alla ljud är alldeles krispiga. Man kan ändå inte försöka sig på några större ansträngningar pga kylan osv, allt är bara perfekt. Särskilt i spårsnö. Avundsjuk.

brigas; sa:
Det blev så småningom kallt om tårna,och det skyller jag på att metallen från plattan på bindningen kyler och att man inte rör på tårna i turpjäxor tillräckligt mycket.
Åker bara skogsskidor när det är riktigt svinkallt för det är då det är mysigast och bäst snökonsistens,kring jul och nyår och en bit in i januari.

Jag har upptäckt att jag lite för små kängor för att de ska duga vid riktigt kallväder :( Å andra sidan tycker jag att snön kan vara riktigt fin långt in i mars :)

alldeles utanför Jokkmokks samhälle.Det är faktiskt bara att åka från huset och ut.Brukar vara spår efter björnar i samma område på våren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips