Midsommar. Sarek eller?

Ursäkta en fråga från en nybörjare. Jag och en vän fick möjlighet att ge oss ut på en vandring över midsommar (18–26 juni). Vi har länge velat åka till Sarek och jag började titta på en rundtur på ungefär sex dagar i den norra delen från Suorva och tillbaka (till bilen).

När jag läser forumet förstår jag att det vid den tiden är stor risk för ständig väta, svåra vad, att sommarsbroarna ännu inte är på plats, att snöbroarna redan är borta och att det kan vara omöjligt att gå högre än cirka 1200 meter på grund av snö. Om man inte går upp i de höga dalarna och på topparna är det oklart varför man ska ta risken.

Jag vill gärna fråga:
  1. Bedömer jag situationen rätt?
  2. Är det ändå värt att kontakta turistinformationen närmare startdatum för att få uppdaterad information om snö- och väderförhållanden?
  3. Vilka alternativa bergsleder i norra Sverige eller Norge skulle ni rekommendera för de här datumen om vädret i Sarek visar sig vara för dåligt? Vi vill gärna ha äventyr och vildmark, men är osäkra på om det är rimligt att tillbringa en vecka i vatten.**
Det är inte ofta vi får möjlighet att göra en längre vandring, så vi vill gärna använda tiden på bästa sätt. Vi har tidigare gått Kungsleden från Abisko till Nikkaluokta och gjort andra turer. Tack på förhand för hjälpen.

Jag har en gång för många år sedan gått i Sarek ännu lite tidigare (början av juni) och det var mycket riktigt väldigt blött. Samtidigt är det ju otroligt fint. Den gången hade man dock behövt stövlar.
Detta är ju ett par veckor senare så det kan säkert vara bättre läge, men det beror förstås på väder och snösmältning. Jag tror kanske inte turistinformationen är något större hjälp just iom att förhållandena bestäms mycket av summan av regn och snösmältning.
Som alternativ skulle jag föreslå att utgå från Nikkaluokta och gå norrut (ex Nallo). I det området kan man göra fina turer och få med lite toppar. Vid den tiden är det inte mycket folk ute, och ljuset är fantastiskt.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.