Mest häpnadsväckande vandringsled?

Fina bilder, men med risk för att låta lite tråkig, det är inte alltid fint väder i fjällen. Det kan vara bra att tänka på att det kan regna och blåsa eller till och med vara snöblandat regn.

Går man tidigt på säsongen och vill upp på lite höjd så får man räkna med snö. Jag tycker att det är när man kommer upp lite som man får de häftigaste vyerna. Sommarsnö är inte riktigt som vintersnö. I somras när jag gick så bar snön på de flesta ställena. Då kan den till och med göra det lättare att ta sig fram för att man slipper ta sig över en massa stenar. Den stora svårigheten är när snön brister och man sjunker ner med hela benet i snön.

Oj, det var en del snö. Av vad jag ser på bilden bör det inte vara några svårigheter så länge inte snön brister som du säger själv. Tanke på att förra årets sommar var rekordvarm bör väl snön hålla sig i år, men hur är det med skor? Behövs det något speciellt för den här terrängen eller fungerar ett par vanliga vandrarskor?
 
Oj, det var en del snö. Av vad jag ser på bilden bör det inte vara några svårigheter så länge inte snön brister som du säger själv. Tanke på att förra årets sommar var rekordvarm bör väl snön hålla sig i år, men hur är det med skor? Behövs det något speciellt för den här terrängen eller fungerar ett par vanliga vandrarskor?

Det här var i början av juli och det var hiskeligt varmt (25-30 grader). Det gjorde också att snön smälte fort och det var mycket vatten på många ställen. Vanliga vandrarkängor fungerar bra.
 
Tack för informationen!


Två av oss sex är erfarna men som sagt det var nog 15 år sedan de vandrade sist men nog har de vandrat när de var yngre. Jag själv tog på mig planeringen, vilket kanske inte var det smartaste eftersom jag inte är erfaren. Men jag lär mig! Funderar på Hemavan - Ammarnäs på grund av varierad fjällnatur och enklare rutt emellertid verkar man inte få ett lika stort äventyr. Hur mycket natur skiljer det sig från dessa två leder? Är det natt och dag hur naturen upplevs?

Gick den leden ensam när jag var 16 utan att vara någon extrem expert. Säger inte detta för att skryta utan bara för att jag tycker det är en fin och enkel led. Sen går den ju på hög höjd så den får klart respekteras men med bra planering och vett i skallen är det ju inga problem...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.