merinoull eller ej

Jag har insett att jag måste överge min fleece som mellanlager till vardags
Den börjar stinka svett efter att ha använts tre gånger bara.

Jag behöver en ulljacka i samma modell som en fleece.

Viktigt är bröstficka. Känner någon till en ulljacka/tröja med heldragen dragkedja och "Polokrage" som sig bör och bröstficka?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Titta er inte blinda på undisar i friluftsbodarna, cykelbutikerna brukar ha värmeundertröjor, tunna t-tröjor i syntet-ull.
Flera kloka krigsmakter har fältskjortor i ull, med dubbla bröstfickor. Gillar man inte grått eller fältgrönt så brukar det finnas civila varianter i olika färger.
Ett värmande lätt ylleplagg som ofta glöms bort är den glesstickade tunna ylletröjan, enormt underskattat.
Undisar i bomull har jag för länge sen slängt alla av. Syntet är ok för motion och ull för flerdygnsbruk. Ha ett separat sovställ som kan dubblas som utanpåmellanlagersställ om det blir kallare än du planerat.
go tur

Jag har ratat allt i bomull, kastat allt och jag använder lite varierande märken.

Woolpower kan jag starkt rekommendera, tvättar det en gång i veckan på ull programmet på tvättmaskinen, med nikwax ull-tvättmedel i tvättpåsar samt lufttorkar samt kör det på 40c.

Det jag har i Woolpower är underställ, tjockare Zip tröjor, kalsonger ( byts varje dag ) och strumpor ( bytes också varje dag ), balaclava och säkerligen mer saker.

Woolpower är gjorda för att klara av 60c tvätt samt torktumling så slitstyrkan är det inga konstigheter med utom det är rejäla saker.

Smartwool har jag som t-shirts, byter även den varje dag och tvättar enligt ovan, dock i 30c och det fungerar jätte bra.
Självfallet tvättar jag dom ut och in som att det är tryck på vissa.

allt centrifugerar jag på 800 varv.

Så kvalité lönar sig, min personliga åsikt är att icebreaker inte har så bekväma kläder och dom är väldigt omåttliga iaf t-shirt'sen som blev sne-vridna för mig osv.

Och min erfarenhet är tvärtom :) Icebreaker har i vår familj funkat bäst av Icebreaker, Aclima och Smartwool. Dock tycker jag att Aclimas ofta är mjukare/skönare/varmare och ja, Icebreakers 150-plagg (som t-shirts) är väldigt ömtåliga. Men som sagt, har man vant sig med ull går det inte att använda något annat. Jag kör 100% ull närmast kroppen varje dag inte bara på tur.

För högintensiv träning blir det absolut syntet för mig (tar upp fukt snabbare och torkar snabbare). Men merinoullens anti-odöregenskaper är ju önskvärt direkt man ska på en liten eller längre tur så jag hålle rpå investera i merinoull inför sommarens tur.

Och min erfarenhet är tvärtom :) Icebreaker har i vår familj funkat bäst av Icebreaker, Aclima och Smartwool. Dock tycker jag att Aclimas ofta är mjukare/skönare/varmare och ja, Icebreakers 150-plagg (som t-shirts) är väldigt ömtåliga. Men som sagt, har man vant sig med ull går det inte att använda något annat. Jag kör 100% ull närmast kroppen varje dag inte bara på tur.

Hehe, kör också bara ull överallt, men smaken är som baken, detta är ett bra exempel att man inte alltid skall lita på andra utom pröva själv =)

Prolitegear på youtube har väldigt många och informativa videos ang. merinoull vs syntet. Men även massor om dun vs. syntet och allt möjligt. Jag kände inte till Polygiene som används i syntetkläder (t.ex. patagonias) som motverkar odör, nu blev plötsligt det intressant för expeditionsbruk.

Jag har insett att jag måste överge min fleece som mellanlager till vardags
Den börjar stinka svett efter att ha använts tre gånger bara.

Jag behöver en ulljacka i samma modell som en fleece.

Viktigt är bröstficka. Känner någon till en ulljacka/tröja med heldragen dragkedja och "Polokrage" som sig bör och bröstficka?
Hej!
http://www.ylle.net/se/produkter/sortiment/jackor/herrjackor/thermo-man-jacket.html
http://www.outnorth.se/aclima/doublewool-jacket-unisex#Jetblack

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips