Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
merinoull eller ej
- Trådstartare skallagrimson
- Start datum
Den trista sanningen är nog, att en del av oss inte tål ullplagg, oavsett behandling. Mitt atopiska barn reagerade lika starkt på "ekologiska" ullplagg utan superwashbehandling.
Mer hoppfullt verkar det vara, om det "bara" handlar om känslig hud utan allergi som orsak - då kan fibergrovleken - och/eller kanske rentav den "mjukgörande" superwashbehandlingen? - vara lösningen, så det lönar sig att leta efter plagg med hög kvalitet i det avseendet.
Aclima och Brynje anger 17,5 micron för sina plagg, Woolpower 22-23. Icebreaker anger inget alls... i alla fall vad jag kunnat hitta.
Da synes jeg at Brynje Super Thermo er en perfekt løsning. Det isolerer godt, man føler seg ikke våt i plagget selv om man er veldig svett, og plagget er helsyntetisk! Brynje koster en del, men jeg har oppdaget at det er noe av det mest slitesterke som jeg har funnet. Jeg kjøpte 5 t-skjorter for syv år siden, og disse har jeg brukt hver dag (nesten) siden da. Ikke ett av dem viser det minste tegn på slitasje, og jeg bruker dem fra september til mai. Så hvis du ikke mister Brynje-plaggene så har du dem i evigheter.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Ljusbrunt skräp vid tvätt merinoull
Tvättar mina merinoull plagg i tvättmaskin med ylleprogrammet 30 grader. Men vad är de ljusbruna "skräpet" som alltid hamnar på nytvättade kläder av merinoull? Oftast måste jag tvätta plaggen ytterligare en gång med bara vatten, för att avlägsna dessa bruna partiklar.
Kan det vara ullfett?
Kan det vara något från Lanolin?
Jag använder ulltvättmedel med 3 % lanolin (fabrikat Woolcare från Woolpower i Östersund).
Tvättar mina merinoull plagg i tvättmaskin med ylleprogrammet 30 grader. Men vad är de ljusbruna "skräpet" som alltid hamnar på nytvättade kläder av merinoull? Oftast måste jag tvätta plaggen ytterligare en gång med bara vatten, för att avlägsna dessa bruna partiklar.
Kan det vara ullfett?
Kan det vara något från Lanolin?
Jag använder ulltvättmedel med 3 % lanolin (fabrikat Woolcare från Woolpower i Östersund).
Svettas
Jag svettas mycket och använder ofta bomull trots att det tar lång tid att torka. Orsaken är främst att det är så skönt.
Byter t-skirt ofta och har varma kläder vid raster så torkar kläderna. Plastkläder ger aphusdoft och ull är helt ok även det.
Jag svettas mycket och använder ofta bomull trots att det tar lång tid att torka. Orsaken är främst att det är så skönt.
Byter t-skirt ofta och har varma kläder vid raster så torkar kläderna. Plastkläder ger aphusdoft och ull är helt ok även det.
Ull ska väl ha ett lager med fett/vax så att det inte kliar. Har jag fel?
Det finns väl naturligt i ull, men tvättar man det så försvinner väl denna skyddande hinna på fibrerna och då blir det kliande?
Jag är inte någon ull expert men jag brukar inte tvätta mina ull plagg. Bara skölja dem.
Men här finns lite instruktioner om när man absolut vill tvätta sitt ylleplagg ändå någon enstaka gång.
Det finns väl naturligt i ull, men tvättar man det så försvinner väl denna skyddande hinna på fibrerna och då blir det kliande?
Jag är inte någon ull expert men jag brukar inte tvätta mina ull plagg. Bara skölja dem.
Men här finns lite instruktioner om när man absolut vill tvätta sitt ylleplagg ändå någon enstaka gång.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg