Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Mer om Mårma.

Hej! Lite sent ute men jag gör en chansning. Jag kommer vara i Mårma-området kommande vecka och har tänkt ta mig från Leavasbahta till Vassaloamijavri, och undrar om det är någon här inne som vet om det är möjligt att passera Ruomascorru-ryggen mellan topparna 1641 och 1545? Alltså ganska rakt söderut från Leavasbahta och öster om det "riktiga" Mårmapasset. Även tacksam för övriga tips kring området om någon varit där nyligen [emoji4] bifogar en bild med färdvägen jag är intresserad av.
da44cc6616fcdde899e221b444c02b38.jpg

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kan bekräfta att det var en riktigt bra tältplats! Mårmapasset kändes nästan provocerande lätt när man kom från Leavasbahta, mest som att passera en karg kulle. Gissningsvis eftersom vi slapp den ogästvänliga vägen norrifrån, där passet ser ut som en vägg.
9f707793c3b7c16041e352156e2f0cb6.jpg

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kan bekräfta att det var en riktigt bra tältplats! Mårmapasset kändes nästan provocerande lätt när man kom från Leavasbahta, mest som att passera en karg kulle. Gissningsvis eftersom vi slapp den ogästvänliga vägen norrifrån, där passet ser ut som en vägg.

Gick du då den östligare vägen som du ritade upp i förra inlägget, eller den prickade stigen?

Och kul att du gillade tältplatsen, visst är det fint där inne!

Gick du då den östligare vägen som du ritade upp i förra inlägget, eller den prickade stigen?

Vi gick den vanliga rösade vägen, vädret var lite ostadigt så vi vågade inte chansa på den öst om 1641. Det som gick att se av den rutten såg dock helt klart görbart ut. Vi var peppade och inställda på en väldigt tuff dag, vilket kan ha spelat in när vi nästan blev förvånade över hur överkomligt passet upplevdes. Skönt att man kan få sådana dagar också!

Jag gick den östliga vägen i somras av misstag. När vi kom upp till mårmas norrifrån så följde vi sadeln ner i Leavasvagge därför att vi aldrig kunde tänka oss att man drog en vandringsled upp för ett lodrätt stenskravel... inte förrän vi var vid den tältplats som ni målat ut i Leavasvaggi insåg vi vårt misstag, sov där över natten och gick dagen efter raka vägen över Ruomascorru och vidare mot Vistas.
2017 gick jag Abisko - Kiruna (jag gick inte Leavasvaggi) där jag följde leavasjohka-Rautasälven ut till Rautas. Det var en fin sträckning att gå, men tuff terräng bitvis. Jag tror definitivt att det är värt att ta omvägen och gå leavasvaggi upp till mårmas utifrån vad jag sett av omgivningen. Jag avråder dock starkt från att gå från årosjokk och norrut till Leavasvaggi, stigen går genom 3m högt vide och erbjuder ingenting som är kul eller värt besväret.

Jag gick den östliga vägen i somras av misstag. När vi kom upp till mårmas norrifrån så följde vi sadeln ner i Leavasvagge därför att vi aldrig kunde tänka oss att man drog en vandringsled upp för ett lodrätt stenskravel... inte förrän vi var vid den tältplats som ni målat ut i Leavasvaggi insåg vi vårt misstag, sov där över natten och gick dagen efter raka vägen över Ruomascorru och vidare mot Vistas.

Tack, bra att veta för nästa gång! Jag tyckte inte att backen upp var så svår för där gick det bra att följa en stig i branten, det var nervägen i dålig sikt som blev jobbig eftersom vi inte kunde navigera runt storblocking terräng utan hade bara kompassriktning och nedförslut att gå på.

avslutad210712

Gäst
..

Jag avråder dock starkt från att gå från årosjokk och norrut till Leavasvaggi, stigen går genom 3m högt vide och erbjuder ingenting som är kul eller värt besväret...

Då måste vidjet ha växt ordentligt sedan vi gick där i fjol både på höjden och i utbredning. Visst fanns det (mycket) korta sträckor med vidje men jag har gått betydligt mer rekommenderade och hyllade leder med mycket mer vidje. Är till 99% plattvandring på ren fjällhed förutom ett ställe där man får hoppa fram över myrmark.

Får jag mothugg lägger jag upp foton på fjällhed och du lägger upp foton på vidjen. Tar du det?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips