Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource?

Vart kanske lite luddig rubrik men mitt problem är att jag tycker spåret som jag skickar från min garmin oregon 550 blir aldeles för "grovt" till mapsource. Kollar man på spåret i gpsen så är det svarta sträcket väldigt detaljerat och man ser direkt om man svängt lite och dyl. I mapsource blir de bara några punkter och raka sträck emellan. Hur ska jag göra för att då spåret att bli lika detaljerat i datorn som i gpsen?
 
Vart kanske lite luddig rubrik men mitt problem är att jag tycker spåret som jag skickar från min garmin oregon 550 blir aldeles för "grovt" till mapsource. Kollar man på spåret i gpsen så är det svarta sträcket väldigt detaljerat och man ser direkt om man svängt lite och dyl. I mapsource blir de bara några punkter och raka sträck emellan. Hur ska jag göra för att då spåret att bli lika detaljerat i datorn som i gpsen?

Har du zoomat in spåret i MapSource?

//Peter
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hur har du ställ in GPSen att logga tracken?
Du kan ställa att den loggar punkterna efter tid, efter sträcka eller auto.

/Ulf
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nu har jag varken GPS eller Mapsource i närheten, men jag vill minnas att det finns en inställning som heter något som reducera spår eller liknande. Leta efter det i Mapsource.
 
Aha... jag får prova att ställa den på minsta avståndet eller kortaste tiden och se om det går bättre. Håller nämligen på att göra en ledkarta och går alla lederna med gpsen för att få lederna utritade på kartan.

Jepp, den menyn hittade jag i mapsource och ställde på max antal punkter men det hjälpte föga.
 
1. Mapsource är kanske inställd på att automatiskt reducera antalet punkter.
Dubbelklicka på spåret (så att du kommer åt egenskaper) -->
Filter --> Ingen

2. Spåren sparas väl i GPX-format på minneskortet också, kolla om de inte är bättre.
 
Vart kanske lite luddig rubrik men mitt problem är att jag tycker spåret som jag skickar från min garmin oregon 550 blir aldeles för "grovt" till mapsource. Kollar man på spåret i gpsen så är det svarta sträcket väldigt detaljerat och man ser direkt om man svängt lite och dyl. I mapsource blir de bara några punkter och raka sträck emellan. Hur ska jag göra för att då spåret att bli lika detaljerat i datorn som i gpsen?

Har du sparat spåret i GPS'n? I så fall blir det avkortat i GPS'n när du gör det. Det spår som är bäst att använda är den aktiva loggen (Active log). I min GPS, en 60Cx, kan ett sparat spår maximalt innehålla 500 punkter medan Active log kan innehålla 10000 punkter. Active log innehåller dessutom datum och klockslag vilket jag använder för att positionsbestämma bilder från digitalkameran.

Läs gärna mer om spår på http://garminoregon.wikispaces.com/Tracks#FAQ-T7.) How do I download the tracklog from the Garmin Oregon to my computer?

Bertil
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.