Meindl performance

Jag funderar på att köpa meindl performance-kängorna. De är kanonsköna och stabila.
Problemet är att jag hört att det är dålig kvalité på dem. stämmer det eller är det bara gnällspikar jag hört? (Hörde att skinnet sprack och att sulan släppte...)

/Anders

Ja du... Jag har ingen erfarenhet av preformance-kängan, men av Army Pro och island har jag erfarenhet av.. Mina Army Pro har inte krånglat sedan 1991, jag har sulat om dom en gång. Min flickvän har Island som läcker som såll, hon har bytt dom hur många ggr som helst..

Det är tillräckligt många som klagar på Meindels ojämna kvalitet för att jag skall börja fundera på att rekomendera dom.. Det finns å andra sidan inte många andra tillverkare som slår Meindel i fotvänlighet och stabilitet..

Hade jag varit som du så skulle jag nog sonderat terängen lite utanför lundhag/Meindel träsket.. Det finns många andra intressanta tillverkare av högklassiga känger.

Mitt nästa kängval kommer troligtvis att bli dessa:
[ http://www.scarpa.co.uk/ ]

Dessa har jag haft och varit grymt nöjd med:
[ http://www.borealusa.com/enter.htm ]

Som du ser så finns det mukke att välja på!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är ganska stor skillnad i konstruktion mellan Performance-kängorna och Meindls läderkängor. Jag har sett åtskilliga läderkängor typ Borneo och liknande som släppt mellan sulan och lädret. Performance är annorlunda, det är en helvulkad övergång mellan översko och sula, det ser inte ut att kunna släppa och mina har inte varit i närheten av en bristning trots hård behandling. Min erfarenhet dementerar alltså din oro. För övrigt är de sköna, lätta och tillräckligt styva för tung vandring, stegjärnstrekking etc. Jag rekommenderar ett par Performance Pro till den som vill ha ett par tuffa allroundkängor. Jag har tom isfallsklättrat i dem, och det funkade hyfsat, även om ett par klassiska storskor självklart är överlägsna där. Men dem går man inte så gärna långt i...

Kvalite

Gör för tillfället lumpen som Jägare på K4 och där har många av oss fått ut Meindlkängan och använt under hela sommaren och mig veterligen har inget par gått sönder, då snackar vi ändå om ca 100 par. Kan inget annat än rekommendera denna känga. Dock så tenderar den att bli riktigt kall vid temperaturer under 0. Det hänger visst ihop med Gore-tex membranet om jag är rätt informerad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips