Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite

Fått hem båda kängorna till 2 riktiga bra priser från 2 olika ställen nu och kriget har börjat,
Haglöfsen känns vid ett första prov lite mer andas för fötterna men sen har många snackat om
Haglöfs som dåliga kängtillverkare, då dom max håller 100 mil samtidigt som många andra säger att det var i deras förflutna.

Menidl är ju just vad är, en av dom största märken och ska hålla långt över 100 mil i dom, dock är det många som verkar säga att Meindl är just tillverkade för alperna och inte Svenskt blött klimat.
Vad tycker ni jag ska välja?

Varför jag tycker Haglöfsen känns luftigare är pga dom är lite bredare längre fram, har ganska breda fötter, men lästa ut ett par Meindl är vel inga problem?
Eller kanske bara bara går in på bredden lite?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har ett par Haglöfs Solid Lite som är inne på fjärde året och jag har aldrig haft ett par så bra kängor. 100 mil eller inte tror jag inte är den största frågan. Jag tror det är membranet som är den någon av kängorna. Jag har dock vaxat mina och de håller bort väta bra och det borde funka även utan membran. Maken och dottern har Meindl (olika sorter), men de har klart smalare fötter än jag men de är nöjda de med. Viktigast måste ju passformen vara. Sen är jag av den sorten att pris också är en faktor när det väger lika.

Helt rätt, Meindl fick jag lägga ner totalt, beställde båda i strl 9,5.
Meindl var för liten, även med tunn strumpa, Haglöfsen var dock lite för stor istället så ska testa en storlek mindre, konstigt dock då jag sällan brukar ha den storleken i vanliga skor men nu kändes den för lång tom med sockar.
Bredden är ju perfekt i Solid Lite men dom var för rymlig upp och ner vid tårna samt på längden tyckte jag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips