Meindl SuperPirsch och Haglöfts Nova Lite

Jag har ett par vandringskängor Meindl Superpirsch som jag har använt till långfärdsskridskor under några år och vandring förstås.
Tidigare hade jag själv gjort bindningarna men nu köpte jag nya skridskor på julrean, Haglöfs Nova Lite (795kr) med snabbindning bak och det blev ett lyft kan jag säga, att slipa remmen över foten och hålla på och pilla med kalla fingrar för att få remmen på plats.

Nu behövde jag modifiera bindningen fram något för att den skulle passa mina kängor, dvs kapa plåtbitarna något för att kunna föra ihop dom mera samt att lägga några brickor mellan plåten och distansen för att få in sulkanten. Allt detta vara fixat på 2 par skridskor på 1/2 timma.

Nova Lite passar säker på de flesta skor med regäl sulkant med lite modifiering.

Stefan Andersson
 
Jag testade samma skridsko idag men klämde på dem på mina gamla Lundhags Alaska. Det passade utan modifiering men usch vad vingliga de där Alaska är, inget stöd alls i vristhöjd. Jag tror jag skall prova som du, försöka modifiera frontbindningen så de passar mina Meindl Air Revolution Pro istället. De är betydligt stabilare.

/Staffan
 
andra kängor till Haglöfs NovaLite

Hej!

Har haft NovaLite i fem (?) år. Gillar den mycket. Det är den enda snabbindning jag hittat som ger tillräcklig justeringsmöjlighet i sidled bak. De kängor ni nämner, var kan man hitta såna? Jag har kassa skor och funderar på annan lösning. Era varianter kanske kan vara något även för mig?

Har även ett tips: på mina Novalite var slipkurvan kass från början. Efter korrigering hos duktig slipare blev det en helt annan skridsko!
De som slipade mina skridksor påstod att Haglöfs aldrig haft ordning på det där med kurvan. Det skulle vara skälet till att de inte är så vanliga t.ex. inom SSSK.

Tacksam för svar!
Fredrik
 
Hej

Skall du införskaffa nya endast för detta ändamål så rekommenderar jag ett par skridskopjäxor helt enkelt. Skall du däremot köpa ett par kängor för att vandra/klättra/åka någon typ av skidor i OCH även åka skridskor i så beror detta givetvis på vad du tänkt använda dem till förutom att åka skridskor i.

För att de skall passa rakt i dina Novalight bör de ha den där fyrkantiga fronten på sulan (Nordisk någonting...). Vanliga rundade kräver en modifiering eller utbyte av frontbindningen.

Diverse Meindlkängor säljs i Sthlm i de flesta sport/fritidsbutiker, men de är som sagt inte optimerade för just skridsko.
 
Hej
I stedet for at modificere frontbindingen på nova lite til vandrestøvler med rund snude kan man i stedet modificere støvlen til at passe ind i bindingen ved at montere et par gummibitar i snuden med lim og en rustfri skrue. Det har jeg gjort. Nemt og hurtigt og fungerer fint.

til Fredrik: Hvilken kurveradius havde din nova lite fra fabrikken, som du var utilfreds med?
Og hvilken kurveradius fik du ændret det til?
vh Jan Peterson
 
kurvradien

Hej!

Jag kan tyvärr inte svara på vad det var för radie på mina NovaLite innan de slipades om. Sliparen kan ha talat om s.k. dubbelkurva eller så minns jag fel. Efter slipningen har de en 30-meterskurva. Efter slipningen var det svårt att hitta rätt placering i längsled på skridskon. Hade då mycket hjälp av Thure B:s material, TACK!

Med vänlig hälsning!
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.