Meindl Dovre low

Hej,

Beställde hem ett par Meindl Dovre low här. När det kom hem visade det sig vara en Wide-modell (stod inte på hemsidan, och verkar som Dovre Low bara finns i Wide nuförtiden).
Gillar kängorna i stort men jag har inte breda fötter. Ni med erfarenhet, vad är risken med "för breda" kängor? Eller är det fördel när fötterna sväller vid vandring?

Stort tack!
 
Jag har bara sett Dovre som modell hög. Själv använder jag Meindl Island som passar bra på mina fötter, de kan dock upplevas som lite hårda i sulorna och tröttande på väg men i terrängen funkar de perfekt. Jag har dock bytt ut Meindls egna innersulor mot Footlabs Hile Full Molded som dämpar lite bättre och gör att fotsulorna känns lite piggare efter en lång dags vandring med tung packning.

Jag har aldrig upplevt att fötterna sväller på bredden, däremot kan du trampa ut dem några mm på längden under en vandringsdag vilket går tillbaka under nattens víla. Du bör välja kängor som passar dina fötter bra i bredd från början, är de för breda inuti kommer föttrerna att kasa runt när du går speciellt på skrå med ökad risk för skavsår och blåsor.
 
Om du går på skrå mycket är det inte så roligt med för breda kängor. Fötterna har en tendens att glida vilket kan ge skav.

När det gäller kängor är passform viktigt. Det är inte bra med vare sig för breda eller för smala skor.

Jag har provat en del olika kängor. Jag har rätt breda fötter, och trivs hyfsat i Dovre Wide.
 
(...) Du bör välja kängor som passar dina fötter bra i bredd från början, är de för breda inuti kommer föttrerna att kasa runt när du går speciellt på skrå med ökad risk för skavsår och blåsor.
Håller med, med tillägget att det är skillnad på VAR på foten det är viktigt att skon inte glappar.

Vi har extremt olikformade fötter i vår familj; från mycket smala hela vägen men med höga fotvalv, till deras motsats med smala vrister, tunna fotblad och extrema "ankfotstår". Alla delar dock samma erfarenhet: sitter hälen och mellanfoten "glappfritt" i skon, så är det inte så noga med bredden i tåboxen. Snarast tvärtom: det är bara till fördel med lite extra bredd, så att tårna får spreta/fjädra fritt i sidled vid varje steg och foten därmed får jobba mer som under naturlig "barfotagång".

Jag skulle alltså vara mer noga med hälkappans utformning och skons volym kring vristen/insteget (snörning fixar oftast inte hela problemet; en sko formad med en uttalad "midja" kommer närmare), än med bredden längre fram mot tåboxen.

PS mycket går ju att justera med personligt anpassade innersulor.
 
Hej,

Beställde hem ett par Meindl Dovre low här. När det kom hem visade det sig vara en Wide-modell (stod inte på hemsidan, och verkar som Dovre Low bara finns i Wide nuförtiden).
Gillar kängorna i stort men jag har inte breda fötter. Ni med erfarenhet, vad är risken med "för breda" kängor? Eller är det fördel när fötterna sväller vid vandring?

Stort tack!
Och sedan står det inget om wide här. Ring o fråga Meindl.
Kontakt info finns längst ned i länken.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...