Meindl Air Revolution

Hej !

Meindl Air Revolution - är det nåt som passar i den svenska fjällvärlden eller är de anpassade för andra områden? De ser inte ut att vara så vattentäta och då kan man fundera på om man ska välja nån annan modell. Nån som har nån åsikt/erfarenhet?

Vad jag vet så finns det 5 st Meindl Air Revolution modeller och alla har Gore-Tex membran och är alltså vattentäta. Om de sedan passar i den svenska fjällvärlden eller ej beror ju på vart i den svenska fjällvärlden man har tänkt att använda dem? Alla dessa 5 modeller är ju alpina kängor avsedda att kuna användas med stegjärn, och sådan terräng finns det ju inte så gott om i den svenska fjällvärlden .

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Jag har ett par Meindl 5,0. Har vandrat under mycket blöta förhållanden med dem. De har varit helt vattentäta. Jag har dock ej vandrat i våra svenska fjäll. Jag ska upp dit i september. Du kan få reda på hur det gick efter det, eller det kanske är för sent?

Henrik

testat AR 7.0

Hej, mitt synnerligen subjektiva svar på din fråga är att de - trots det übernördiga namnet - fungerar, åtminstone inte sämre än Meindls andra modeller. Köpte ett par Air Revolution 7.0 begagnade då jag lessnat på mina Lundhags Scandinavian Hiking som läckt som såll ovanför cellgummit sen jag köpte dem för fem år sedan (trots en hel dosa Lundhagsfett och slutligen Seamsealer-lim över sömmarna). Var allmänt skeptisk till GTX-membran i kängor, men AR7-orna höll vattnet ute och det hade aldrig mina Lundhags gjort. Hårdtestade AR7 i jämtlandsfjällen i början av juni, då det var riktigt blött bitvis (regn 3 dagar och snöslask en dag), så de får följa med på höstsommarens Sarektur också. Tar dock med både Mooseboots och sandaler för olika vaddjup, Sarek är ju ett blöthål utan dess like.
Om AR7 verkligen innebär någon luftningsrevolution kan jag inte uttala mig, men jag upplevde dem inte som helt hopplösa att torka (och min fotsvett är riklig...), något jag hört om andra Meindlkängor. Kör med 3 par olika strumpor som jag använder 2 och 2 medan det tredje torkar på ryggsäcken/innanför jackan.
För övrigt upplevde jag AR7 som en stadig och väldämpad känga, inga tendenser till skavsår eller så. Får se hur länge den håller (alltid misstänksam mot gula astronautboots...)

/Anders

Bra kängor för mig

Hej,

Jag har ett par Meindl Air Revolution 5 och jag är helnöjd med kängorna.
För mig har de varit helt vattentäta men å andra sidan har jag varit nogran med skötsel och impregnering.

Betänk att om du går i knädjupt vatten så är de inte vattentäta...
;-)

Det är mitt andra par av GoreTex-kängor som jag använt flitigt i Sarek, Padjelanta och Muddus, där det bitvis har varit rejält blött.

Nästa par kängor jag köper blir antagligen Meindl Air Revolution 7 pga av den ökade styvheten jämfört med AR5.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips