Medel mot mygg och knott?

Läste också om någon forskning där man kom fram till att myggor avskyr doften av eukalyptus och att man snart eventuellt kan börja sälja medlet? Tyvärr hittar jag inte var jag läste det :(
 
– Amerikanska myndigheten CDC har därför gett ett schweiziskt bioteknikföretag i uppdrag att tillverka nootkaton med hjälp av genmodifierade jästceller. Jag vet inte när det kommer ut i handeln, men jag tror det kan bli storsäljare. Det finns ett uppdämt behov av bra myggmedel med helt naturliga kemikalier, säger Marcus Stensmyr.

Naturliga sa Bull!
 
– Amerikanska myndigheten CDC har därför gett ett schweiziskt bioteknikföretag i uppdrag att tillverka nootkaton med hjälp av genmodifierade jästceller. Jag vet inte när det kommer ut i handeln, men jag tror det kan bli storsäljare. Det finns ett uppdämt behov av bra myggmedel med helt naturliga kemikalier, säger Marcus Stensmyr.

Naturliga sa Bull!
Ämnet finns ju naturligt i grapefruktskal, så ja, helt "naturligt" (vad det nu betyder). Att klippa in den/de gen/er som kodar för ämnets syntes i jästcellernas arvsmassa är bara ett sätt att producera det storskaligt = rimligt billigt. Den genmodifierade jästen kommer ju aldrig ut i något externt biologiskt omlopp.
Citat från samma artikel, som föregår ditt:
– Men det finns ett ännu bättre ämne och det är nootkaton. Det är en cyklisk terpen som finns naturligt i grapefrukt. Det har en mycket distinkt och trevlig doft. Ämnet är helt ofarligt för oss människor, men supereffektivt mot myggor. Man vet inte exakt varför, men det verkar som det påverkar myggans signalsystem så att de får som ett epilepsianfall när det kommer i närheten av det, säger Marcus Stensmyr.
Det ämne som får myggor att gå bananas finns dock inte i grapefruktens saft, utan i skalet, och är svårt att tillverka i större mängder.
Jag hoppas verkligen att detta lyckas, vore ett lyft för både hälsan och miljön att få bort DEET ur omloppet. I det perspektivet är ju våra frilufsarbesvär ett i-landsproblem, jämfört om man kunde fasa ut DEET där det nu i princip saknar effektiva alternativ, nämligen vid bekämpning av malaria, denguefeber, gula febern, japansk encefalit m fl allvarliga myggburna sjukdomar.
 
Senast ändrad:
Vid överlevnadskuserna rekommendereas Pors blad och de hade effekt vid myggstinna övningsfält. Växer inte i alpina ur fält men tämligen milt mot oss..

go tur
 
Som uppvuxen i Tornedalen och då jag vistats bland mygg i snart 40 år vet jag att det inte finns något som hjälper, förutom att ge upp. Det enda som fungerar är att bara att finna sig i situationen, och gör man inte det så stannar man bäst i betongen.
 
Som uppvuxen i Tornedalen och då jag vistats bland mygg i snart 40 år vet jag att det inte finns något som hjälper, förutom att ge upp. Det enda som fungerar är att bara att finna sig i situationen, och gör man inte det så stannar man bäst i betongen.
Håller med... Mygg är bara att försöka "tänka bort". Visserligen brukar jag använda myggmedel men inte i första taget. En grej som dock gör det svårare för vissa att tänka bort myggen är att man reagerar så olika på myggbett. Vissa, t ex min fru, får stora, röda och kliande bett, medan det på mig inte märks mycket alls där jag blivit biten.

Jag har själv vistats alla min barndoms somrar i Tornedalen och som vuxen gjort en del fiskeresor i norr. Ett år var vi i Tavvavuoma veckan efter midsommar. Där var det gott om dem!

En anekdot: För en del år sedan drabbades en av mina kusiner av leukemi och botades genom benmärgstransplantation. Allt gick bra, han är frisk och lever på som tidigare, med ett undantag. Han klarar inte längre somrarna i Tornedalen efter att tidigare aldrig bekymrats av mygg. Hans kommentar till detta var:

- Det var väl själva fan att man skulle få benmärg från en sörlänning! Jag tål ju inte mygg längre!!
 

Bilagor

  • _MG_3841.jpg
    _MG_3841.jpg
    264.8 KB · Visningar: 126
Ett tips kan vara att kolla halten av verksamma ämnet DEET på myggmedel innan man väljer.

Ofta ligger det under 20% här i Sverige då det i alla fall tidigare var högsta tillåtna, utomlands finns det betydligt starkare.

Akta huden med dom allra starkaste bara.
 

Bilagor

  • PXL_20230713_072311096.jpg
    PXL_20230713_072311096.jpg
    3.7 MB · Visningar: 101
Senast ändrad:
Bushman myggmedel, fungerar lika bra som mygga men luktar betydligt mindre, du blir intebiten på behandlat område, men är det riktigt jävligt studsar dom ju mot en ändå. Det får man bara lära sig att ta.

Ja och thermacell, fungerar också förträffligt för när man är mer stationär.
Ett tillägg är att käka receptfria antihistaminer, om du blir biten blir det inga bett som kliar.
 
40-50% deet bör man nog ej använda ytterst tillfälligt eller kolla noga på ev långtids anv av detta borde väl ha testats om det får säljas i EU.
Bästa råd på tur att gå lagom fort i områden med mycket mygg och ta rast först upp ovan tex fjällbjörkskog på en vindutsatt plats och gå iväg så fort myggen hittat en,jag har anv en bredbrättad hatt med mygghuva över som håller bort en bit från huden annars kan de bita igenom maskorna på nätet.
Jag brukar glömma att smörja in vader efter att kängor är av och att man går i tofflor, till exempel.
Man kan laga mat t.ex. ner vid en sjö eller vattendrag om man ej vill äta i tältet.
En liten promenad kan vara bra för att mjuka upp kroppen på kvällen,en del badar eller tvättar fötter och smörjer in huden.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.