Medel mot mygg och knott?

Baserat på era egna praktiska erfarenheter: Vad rekommenderar ni för medel mot mygg och knott i svenska fjällen?

Fabrikat? Myggstift? Myggspray? Myggspiral?

/Birger
 
Jag gillar mekaniskt skydd dvs myggnät/Mygghatt och goretexjacka eller annat som håller myggen ute så slipper du fylla kroppen med DEET (Mygga mfl, japp man absorberar det via huden).
Har G1000-byxor (eller snarare ITABs billigare kopia) på benen och ingen mygga klarar att sticka igenom, funkar jättebra. Kanske finns ngn lite tunnare skjorta oxå i samma material som funkar lika bra men ändå andas. Är det inte för mycket mygg så räcker en vanlig bomullsskjorta hyfsat som skydd, speciellt om man rör på sig. Ibland sticker de igenom men det är inte ofta. Om du är hårig så skyddar skägg eller brösthår jättebra, varken broms eller mygga orkar krångla sig igenom.

Om du vill använda kemikalier funkar Mygga roll on perfekt för mig iallafall, men det är ju inte nyttigt i längden.
Finns ju djungelolja, beckolja som norrlänningarna hyllar men har inte testat.
Och så finns diverse naturliga preparat, hittade t ex ngn från märket Sjö & Hav som innehåller eukalyptus.

De svenska växter som funkar bäst som myggskydd är rölleka, skvattram och pors. Ta en näve och gnugga på färskt, har bara testat ngn gång men tyckte det hade effekt. Man kan göra krämer, tinkturer och sprayer av dessa etc om man är intresserad av naturmedicin.
 
Plus såklart en eld när man har rast, gärna nån fnöskticka eller liknande i så det ryker. Minskar myggmängden väldigt mycket, de gillar inte röken.
 
Ett myggnät för huvudet har jag. Och jag bor i ett tält med ett innertält. Så det borde kunna fungera hyggligt. Men man måste äta då och då och då ha öppet för munnen. Och man måste ha bara händer emellanåt för att kunna mickla med något som behöver micklas med.

Jag gillar inte att smörja in mig eller spraya på mig något (förutom deo och after shave), så dina tips är helt i min linje. Men för säkerhets skull vill jag nog trots allt komplettera det fysiska skyddet med något kemiskt skydd. Mygg och knott kan driva även den lugnaste och tåligaste till vansinne.

/Birger
 
Jag håller mig till "mekaniska" skydd av följande anledningar:

1. Myggmedel måste appliceras om med jämna mellanrum

2. Myggmedel kladdar, det innebär att det kladdar ner kläderna och även sovsäcken om man inte tvättar av sig innan läggdags

3. Kladdigt myggmedel drar åt sig smuts.

4. Myggmedel i/på sånt man äter är oftast inte särskilt angenämt (t.ex. om man äter en smörgås med samma händer som man smetat på myggmedel med).

5. Myggmedel funkar kanske mot mygg och knott, men bromsar, getingar, myror och annat otyg då? Mekaniska skydd hjälper mot alla dessa, och dessutom mot sol, brännässlor och liknande.

6. Myggmedel förbrukas, det kan vara svårt att veta exakt hur mycket man behöver ha med sig. Trist att släpa med för mycket, ännu mer trist om det tar slut efter halva turen.


Många har en aversion mot att klä på sig en massa kläder när det är varmt på sommaren, men det finns nån gammal tråd här på forumet där folk som jobbat med skogsplantering skrev om hur de t.o.m. använder neoprenmask som skydd mot insekter. (Jag tror tråden handlade om älgflugor.)

Med rätt kläder så funkar kläderna svalkande när svetten avdunstar, så man blir faktiskt svalare med kläderna än om man går med bar hud.
 
Blandning

Mot mygg tycker jag Mygga i roll-on glasflaska är utmärkt. Stiftet klart sämre, även roll-on på plastflaska har jag tyckt funkar sämre. En roll-on räcker flera år så det räcker med en... Vid tältet funkar det utmärkt med Thermacell om det inte blåser. Jag smetar sällan myggmedel på huden utan rollar på kepsen, räcker för mig. Då slipper man kladdet på huden. Har även testat djungelolja/beckolja mm mm men tycker inte ffekten är speciellt mycket bättre och inte värt det då man luktar i flera dagar efter användning. I Ryssland hade de gula myggmedelflaskor som var fantastiskt effektiva, men förbjudna här :D

Knott. Inte testat något som funkar utom tät mygghuva...Har tejpat ärmslut mm vid extrema tillfällen!

Övriga insekter inget problem då de oerhört sällan är talrika.
 
Halaj!

Det finns nån tung tråd om saken här, men jag vet inte hur man hittar den. Jag vill iaf minnas att slutkontentan var att det enda medel som egentligen verkligen funkar är DEET. Allt annat är placebo, eller personliga anekdoter som har ringa värde.
Läs på förpackningen, vilken som har högst DEET-halt. Det är det enda som spelar roll.
Sen om du gillar klet (som djungelolja), roll-on eller stift är skitsamma, en personlig preferens.

Här i Sverige gillar vi försiktighetsprincipen, och därför är gränsen låg, jämfört med andra länder där de inte är lika räddhågade.
Svenska produkter ligger antagligen och tangerar övre gränsen allihop så det är skitsamma vilken du väljer.

//T
 
Om du får stora myggbett så käka antihistamin typ clarityn. Kombinera med myggA och mekaniskt skydd.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.