Med vilket program gör jag en mapsource karta?

Jag är ny här, så den här frågan kanske har ställts millioner gånger. I alla fall, jag vill scannra in en karta, rita lite egna grejor på den, och formatera den som en mapsource karta, sedan vill jag dumpa ner den i min gps. Vad skall jag ha för program? Finns det som freeware? För pc? Eller ännu hellre för mac?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Svar på svar

Tack för hjälpen, men det är ett bara ett pc program, hur är det med kartprogram för mac?

PS. Bra ide med att skaffa en Faq avdelning.

Ledsen, skulle sagt det tidigare. Generella GPS-program finns för MAC och andra plattformar men knappast något som kan det du vill. Överföring av kartor till GPS sker inte enligt några standarder utan varje GPS-tillverkare vill att man skall använda deras eget program till det. GPS Map försöker lista ut hur det går till utan assistans från Garmin.

Varken Garmin eller GPS Map stödjer Mac (eller någon annan plattform utöver PC), såvitt jag vet så den enda möjligheten att få dem till Mac är väl om det finns någon fungerande PC-emulator att köra dem i?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips