Med barn på Gästrikeleden?

Hej Alla!

Efter inköp av ny ryggsäck, tält och liggunderlag finns sedan förut, ska nu turen planeras.
Vi ska ut, jag och mina äldsta barn 6 och 8 år. Vi bor i Gävle och det som faller sig mest naturligt är väl Gästrikeleden.
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att vandra denna med barn och har tips om lätta men innehållsrika etapper. Finns det?
Vi tänker vara ute främst två dagar alltså en övernattning.

Må gott
/Claes

Jag har snurrat runt en del i trakterna av Jädraås. Ett förslag är att starta vid Valkalampi och följa leden upp mot Aborrtjärnarna. Ett annat förslag är i trakterna av Gammelstilla.
Pär

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Börja en enklare sväng från Hemlingbystugan söderut mot upplandsleden
Hemlingby-Sjötorp-Syltorp-Mårtsbo-Kubbo-
Vid Långhäll börjar sedan Upplandsleden.
Västerut från Hemlingby ser det inte skoj ut med flera stora kalhyggen och i övrigt bara kraftledningar kraftigt trafikerade motorvägar som man hör hela tiden och flera övningsfält/skjutfält.
Annars att starta vid Mackmyra och gå västerut på Gästrikeleden är ganska fint
Mackmyra-Håde-Högtorp-Svartviksstugan med fin Camping (Ca 10km)
Svartviksstugan-Stormuren-Tranbärmuren-Udden-Högbo (Ca 5 km)
Högbo-Nackmuren-Pers Fäbodar-Stråmurs Fäbodar-Stekebodarna-Kojheden-Hålldammen (badplats)-Järbo (15km)
Lycka till!

Som första försök skulle jag satsa på att hoppa på leden runt Gävle-bro och sedan gå till Högbo bruk för att sova där. Där finns grillplats m.m. sedan skulle jag nog gå tillbaka mot Gävle. Det är inte Gästrikeedens höjdpunkt att hoppa omkring på sidorna om 272an.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips