McKinley Enduro Ultralight

Letar efter tält för vandring/långfärdscykling och snubblade över McKinley Enduro Ultralight på intersport. Försäljaren rekomenderade det förståds men är det nån som verkeligen provat det i regn och se om det hållt samman? Ska inte användas i fjällen utan vår/sommar/höst i Sverige och söderut i Europa. För 1400 kr (till och med 94 euros i tyskland) så får jag ett tvåmanna tält som enligt försäljaren är lätt att sätta upp, är otroligt lätt och vattentätt med vägg till 3000mm? Om tältpinnarna går sönder, är det lätt att ersätta med nåt annat? Hur är kvaliteten på blixtlås osv? Tar tacksamt emot all kritik och även ros om detta tält som verkar lite för bra för att vara sant.

MVh

Chrill

ps.- andra lättvikts tvåmanna tält för rekomendation tas gärna emot, gärna under 2 kg och under 2000:-. självstagande är ett enormt plus.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Går det att stänga det tältet? Hur blir det i regn? Hittar inget om vattentålighet. Går det att få tag på i sverige?
 
Tyvärr är det så att mycket när det gäller kvalitet+utrymme +märke går hand i hand.
Du hittar billiga två-tre personers tält på bensinmackar, de fungerar oftast (efter mer eller mindre svordomar vid uppslagning) och så länge det inte regnar eller blåser...

3000 mm är i princip vanligt sommarregn, på tältgolv gäller annat, tänk dig själv du ligger och trycker mot marken, och en mycket tunn duk ska hålla vattnet ute....

Tarp ( http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/SilTwinn.html )är ett lättvikts alternativ, men då måste man ha något att fästa den i, och gilla att sova så att alla som kommer förbi både hör och ser en....

Tarptent, ( http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/The_One.html) som jag har uppfattat det, ett extremt avskalat endukstält, rätta mig om jag har fel!
Vissa har golv och andra inte

Jag använde ovanstående märke som demo utan att själv ha använt det, men det är många som gillar dessa produkter.

Är ni två pers som ska ut kan man fördela vikt & packning av gemensamma saker mellan er.
Sedan om någon vid sidan av detta vill släpa på sin egen toastol i porslin är det ju upp till den....
 
Jag tror denna skulle kunna vara ett alternativ!
Force Ten Vitesse 200

Jag har just köpt ett och ska testa det nu till helgen. Kan återkomma med en kommentar om det skulle vara intressant...
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Väntar med spänning på en recention, det verkar som ett regntåligare och med ventilerande tält än McKinley. Vad blev det med frakt från england?
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.