McKinley Enduro Ultralight

Letar efter tält för vandring/långfärdscykling och snubblade över McKinley Enduro Ultralight på intersport. Försäljaren rekomenderade det förståds men är det nån som verkeligen provat det i regn och se om det hållt samman? Ska inte användas i fjällen utan vår/sommar/höst i Sverige och söderut i Europa. För 1400 kr (till och med 94 euros i tyskland) så får jag ett tvåmanna tält som enligt försäljaren är lätt att sätta upp, är otroligt lätt och vattentätt med vägg till 3000mm? Om tältpinnarna går sönder, är det lätt att ersätta med nåt annat? Hur är kvaliteten på blixtlås osv? Tar tacksamt emot all kritik och även ros om detta tält som verkar lite för bra för att vara sant.

MVh

Chrill

ps.- andra lättvikts tvåmanna tält för rekomendation tas gärna emot, gärna under 2 kg och under 2000:-. självstagande är ett enormt plus.
 
Går det att stänga det tältet? Hur blir det i regn? Hittar inget om vattentålighet. Går det att få tag på i sverige?
 
Tyvärr är det så att mycket när det gäller kvalitet+utrymme +märke går hand i hand.
Du hittar billiga två-tre personers tält på bensinmackar, de fungerar oftast (efter mer eller mindre svordomar vid uppslagning) och så länge det inte regnar eller blåser...

3000 mm är i princip vanligt sommarregn, på tältgolv gäller annat, tänk dig själv du ligger och trycker mot marken, och en mycket tunn duk ska hålla vattnet ute....

Tarp ( http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/SilTwinn.html )är ett lättvikts alternativ, men då måste man ha något att fästa den i, och gilla att sova så att alla som kommer förbi både hör och ser en....

Tarptent, ( http://www.gossamergear.com/cgi-bin/gossamergear/The_One.html) som jag har uppfattat det, ett extremt avskalat endukstält, rätta mig om jag har fel!
Vissa har golv och andra inte

Jag använde ovanstående märke som demo utan att själv ha använt det, men det är många som gillar dessa produkter.

Är ni två pers som ska ut kan man fördela vikt & packning av gemensamma saker mellan er.
Sedan om någon vid sidan av detta vill släpa på sin egen toastol i porslin är det ju upp till den....
 
Jag tror denna skulle kunna vara ett alternativ!
Force Ten Vitesse 200

Jag har just köpt ett och ska testa det nu till helgen. Kan återkomma med en kommentar om det skulle vara intressant...
 
Väntar med spänning på en recention, det verkar som ett regntåligare och med ventilerande tält än McKinley. Vad blev det med frakt från england?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4
brigitte Sydvang skaring 3 p ultralight tunnel tent? Bo och sova 1
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Roxy Mendelsson Nordisk Svalbard SI (1) vs Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 0
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
4g Vaude Taurus Ultralight XP Bo och sova 1
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
sla Frysa i en gammal ajungilak ultralight syntetsäck? Bo och sova 4
Kristoffer82 Hogan Ultralight någon? Bo och sova 2
henrich Vaude Taurus Ultralight Bo och sova 7
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.