mckinley arium 1 - bra budgettält?

McKinley arium 1 - bra budgettält?

http://www.intersport.se/mckinley-arium-1-talt-gron-p72983

Verkar ha väldigt bra teknisk specifikation:



1399kr
1.1kg.
höjd 85
längd 220
bredd 175
Yttertält i 75D 190T polyester med 5000 mmVp. Golv i 210T NYLON med 7000 mmVp.



ser bra ut på pappret för det priset eller hur?
någon som testat eller hört något om hur det presterar i verkligheten?

benchmark
Hilleberg Akto

4700spänn
1,7kg
höjd 90
längd 220
bredd 165
Kerlon 1200 (3000mm Vp yttertält, 5000mm Vp golv)
 
Jag har kollat in ett på Intersport. Bad att få sätta upp det och det var ok. Det blev dock inte något köp för tältet var mycket lågt. Skulle inte stå ut någon längre tid i ett så litet tält. Men vad jag kan minnas hade det innertält. Det verkade dessutom rätt rejält. Vikten är dock en typisk glädjesiffra. Komplett i påsen vägde det ett par hekto till. Tror det var 1.4 kg men det kan ha varit 1.3 eller 1.5 kg också.
 
Jag har ett sånt tält. Jag har använt det 5-6 nätter.
Totalvikt på mitt tält med påsar och pinnar är 1.453 gram.
Det är inget innertält i det så det blir en del kondens. Det är hyfsat brett så det är gott om rum för packning eller om man vill en vuxen och ett barn i det. Jag vill minnas att vi till och med sov i det en natt med både sonen och hans kusin (8 och 10 år) och själv är jag 1,90 lång. Det kan jag dock inte rekommendera, inte främst pga av platsbrist utan det blir ju väldigt mycket kondens då. Vi hade ingen packning då heller förstås. Jag tycker att det är ett rätt så trevligt tält, hyfsad vikt också. Kanske inte till lättviktsvandringen men i kajaken funkar det ju bra. Mitt största problem med det är att det är lågt så jag kan inte sitta ordentligt i det. Liten vestibul.
Jag köpte det på Intersport i somras för 999:-.
 
Jag har ett sånt tält. Jag har använt det 5-6 nätter.
Totalvikt på mitt tält med påsar och pinnar är 1.453 gram.
Det är inget innertält i det så det blir en del kondens. Det är hyfsat brett så det är gott om rum för packning eller om man vill en vuxen och ett barn i det. Jag vill minnas att vi till och med sov i det en natt med både sonen och hans kusin (8 och 10 år) och själv är jag 1,90 lång. Det kan jag dock inte rekommendera, inte främst pga av platsbrist utan det blir ju väldigt mycket kondens då. Vi hade ingen packning då heller förstås. Jag tycker att det är ett rätt så trevligt tält, hyfsad vikt också. Kanske inte till lättviktsvandringen men i kajaken funkar det ju bra. Mitt största problem med det är att det är lågt så jag kan inte sitta ordentligt i det. Liten vestibul.
Jag köpte det på Intersport i somras för 999:-.
Imponerande att ett likadant tält finns 6 år senare :)
 
Imponerande att ett likadant tält finns 6 år senare :)

Såg det faktiskt jag också på en utförsäljning på Intersport. Recensionerna var lite tveksamma när jag snabbläste i butiken. Just kondensen lyftes som en nackdel. Jag köpte istället ett Quesha Quickhker UL 2 som är lite tyngre (1,9) rymligare och har fått goda recensioner. Har bara sovit tre nätter i det än men det verkar vara fint. Valde det mycket på recensioner, det verkar vara uppskattat och välanvänt i många olika miljöer.

Annars har ju McKinley detta tält som verkar intressant: McKinley Aero 2 som just nu verkar vara på rea! 1.3 kg i reklamen, men recensioner lägger på något hekto.
 
Såg det faktiskt jag också på en utförsäljning på Intersport. Recensionerna var lite tveksamma när jag snabbläste i butiken. Just kondensen lyftes som en nackdel. Jag köpte istället ett Quesha Quickhker UL 2 som är lite tyngre (1,9) rymligare och har fått goda recensioner. Har bara sovit tre nätter i det än men det verkar vara fint. Valde det mycket på recensioner, det verkar vara uppskattat och välanvänt i många olika miljöer.

Annars har ju McKinley detta tält som verkar intressant: McKinley Aero 2 som just nu verkar vara på rea! 1.3 kg i reklamen, men recensioner lägger på något hekto.
Som jag skrev i tråden 2013 köpte jag aldrig McKinley arium 1. Däremot köpte jag faktiskt McKinley Aero 2 på rea förra året för ca 1800 kr. Jag har bara använt det en gång och då regnade det mycket och blev mycket kondens i det. Tror det beror på att jag inte spänt upp det ordentligt för ytter och innertält låg mot varandra. Annars tycker jag det var helt ok för pris och vikt. Mitt väger ca 1.4 kg. Det är inte så förtvivligt lågt vid huvudändan som många andra lättviktstält. Kan skicka bilder om nån är intresserad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4
saigon Budgettält utan tveksamma ämnen? Bo och sova 2
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
magnusk750-2 Fjällmark-Vaude? 3-mans budgettält Bo och sova 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...