mckinley arium 1 - bra budgettält?

McKinley arium 1 - bra budgettält?

http://www.intersport.se/mckinley-arium-1-talt-gron-p72983

Verkar ha väldigt bra teknisk specifikation:

1399kr
1.1kg.
höjd 85
längd 220
bredd 175
Yttertält i 75D 190T polyester med 5000 mmVp. Golv i 210T NYLON med 7000 mmVp.

ser bra ut på pappret för det priset eller hur?
någon som testat eller hört något om hur det presterar i verkligheten?

benchmark
Hilleberg Akto

4700spänn
1,7kg
höjd 90
längd 220
bredd 165
Kerlon 1200 (3000mm Vp yttertält, 5000mm Vp golv)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har kollat in ett på Intersport. Bad att få sätta upp det och det var ok. Det blev dock inte något köp för tältet var mycket lågt. Skulle inte stå ut någon längre tid i ett så litet tält. Men vad jag kan minnas hade det innertält. Det verkade dessutom rätt rejält. Vikten är dock en typisk glädjesiffra. Komplett i påsen vägde det ett par hekto till. Tror det var 1.4 kg men det kan ha varit 1.3 eller 1.5 kg också.

Jag har ett sånt tält. Jag har använt det 5-6 nätter.
Totalvikt på mitt tält med påsar och pinnar är 1.453 gram.
Det är inget innertält i det så det blir en del kondens. Det är hyfsat brett så det är gott om rum för packning eller om man vill en vuxen och ett barn i det. Jag vill minnas att vi till och med sov i det en natt med både sonen och hans kusin (8 och 10 år) och själv är jag 1,90 lång. Det kan jag dock inte rekommendera, inte främst pga av platsbrist utan det blir ju väldigt mycket kondens då. Vi hade ingen packning då heller förstås. Jag tycker att det är ett rätt så trevligt tält, hyfsad vikt också. Kanske inte till lättviktsvandringen men i kajaken funkar det ju bra. Mitt största problem med det är att det är lågt så jag kan inte sitta ordentligt i det. Liten vestibul.
Jag köpte det på Intersport i somras för 999:-.

Jag har ett sånt tält. Jag har använt det 5-6 nätter.
Totalvikt på mitt tält med påsar och pinnar är 1.453 gram.
Det är inget innertält i det så det blir en del kondens. Det är hyfsat brett så det är gott om rum för packning eller om man vill en vuxen och ett barn i det. Jag vill minnas att vi till och med sov i det en natt med både sonen och hans kusin (8 och 10 år) och själv är jag 1,90 lång. Det kan jag dock inte rekommendera, inte främst pga av platsbrist utan det blir ju väldigt mycket kondens då. Vi hade ingen packning då heller förstås. Jag tycker att det är ett rätt så trevligt tält, hyfsad vikt också. Kanske inte till lättviktsvandringen men i kajaken funkar det ju bra. Mitt största problem med det är att det är lågt så jag kan inte sitta ordentligt i det. Liten vestibul.
Jag köpte det på Intersport i somras för 999:-.
Imponerande att ett likadant tält finns 6 år senare :)

Imponerande att ett likadant tält finns 6 år senare :)

Såg det faktiskt jag också på en utförsäljning på Intersport. Recensionerna var lite tveksamma när jag snabbläste i butiken. Just kondensen lyftes som en nackdel. Jag köpte istället ett Quesha Quickhker UL 2 som är lite tyngre (1,9) rymligare och har fått goda recensioner. Har bara sovit tre nätter i det än men det verkar vara fint. Valde det mycket på recensioner, det verkar vara uppskattat och välanvänt i många olika miljöer.

Annars har ju McKinley detta tält som verkar intressant: McKinley Aero 2 som just nu verkar vara på rea! 1.3 kg i reklamen, men recensioner lägger på något hekto.

Såg det faktiskt jag också på en utförsäljning på Intersport. Recensionerna var lite tveksamma när jag snabbläste i butiken. Just kondensen lyftes som en nackdel. Jag köpte istället ett Quesha Quickhker UL 2 som är lite tyngre (1,9) rymligare och har fått goda recensioner. Har bara sovit tre nätter i det än men det verkar vara fint. Valde det mycket på recensioner, det verkar vara uppskattat och välanvänt i många olika miljöer.

Annars har ju McKinley detta tält som verkar intressant: McKinley Aero 2 som just nu verkar vara på rea! 1.3 kg i reklamen, men recensioner lägger på något hekto.
Som jag skrev i tråden 2013 köpte jag aldrig McKinley arium 1. Däremot köpte jag faktiskt McKinley Aero 2 på rea förra året för ca 1800 kr. Jag har bara använt det en gång och då regnade det mycket och blev mycket kondens i det. Tror det beror på att jag inte spänt upp det ordentligt för ytter och innertält låg mot varandra. Annars tycker jag det var helt ok för pris och vikt. Mitt väger ca 1.4 kg. Det är inte så förtvivligt lågt vid huvudändan som många andra lättviktstält. Kan skicka bilder om nån är intresserad.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips