Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Maxklinga till LX?
- Trådstartare Håkan K
- Start datum
Aktuellt
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Håkan K; sa:Nån kör väl med mer än 44 taggar fram?
Ja: xtr hade fram t o m förra året 46T men årets omgjorda xtr har 44T, s k kompaktklingor. Jag beklagar det. Tycker jag får lite väl hög kadens när det går riktigt fort på väg med 46T.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
ipg289h; sa:Tycker jag får lite väl hög kadens när det går riktigt fort på väg med 46T.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Hej
Kadensen borde ju bli högre med 44T än med 46T ?
Annars kan jag instämma i Håkans fråga. Jag skulle också vilja ha lite bättre utväxling när man kör väg med MTB:n. Funkar detta med XT-växel ?
/Jan-Eric
JET; sa:Kadensen borde ju bli högre med 44T än med 46T ?
Precis: och den blir mycket högre med 46T än med 53T som jag har på min landsvägshoj.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
Jag förstår inte ert problem riktigt om ni
har 44T på framklingan och 11T på lilla bak
bör ni kunna hålla runt 50km/h med ung 90 i
kadens, såvida ni inte trampar på som en hel
karl med ung. 75-80 eller lägre i kadens.
Hur ofta kör ni så fort som 50 och hur länge?
Jag körde BST och där gick det rätt fort i
början, dryga 50 på sina ställen och det var
inga problem.
Men ni kanske tränar ohyggligt mycket och är
jättestarka och håller dessa höga farter,
då kan det vara motiverat med högre utväxling.
Normalt på en räser är ju 13-23 bak och 39-53
fram och där med ovan nämnda kadens på 90 bör
ni kunna ligga på runt 60 km/h med max utväxling.
Jag själv ligger på ca. 90-110 i kadens och
dryga 260 mil i benen då räcker utväxlingen
till även med MTB på landsväg. Det enda som kan
iofs ändra utväxlingen är om man kör med
smala slicks och omkretsen på hjulet då
minskar, då kanske det är motiverat med
högre utväxling.
Det enda som jag saknar är möjligen tätare
utväxling bak.
MVH
///tomasp
har 44T på framklingan och 11T på lilla bak
bör ni kunna hålla runt 50km/h med ung 90 i
kadens, såvida ni inte trampar på som en hel
karl med ung. 75-80 eller lägre i kadens.
Hur ofta kör ni så fort som 50 och hur länge?
Jag körde BST och där gick det rätt fort i
början, dryga 50 på sina ställen och det var
inga problem.
Men ni kanske tränar ohyggligt mycket och är
jättestarka och håller dessa höga farter,
då kan det vara motiverat med högre utväxling.
Normalt på en räser är ju 13-23 bak och 39-53
fram och där med ovan nämnda kadens på 90 bör
ni kunna ligga på runt 60 km/h med max utväxling.
Jag själv ligger på ca. 90-110 i kadens och
dryga 260 mil i benen då räcker utväxlingen
till även med MTB på landsväg. Det enda som kan
iofs ändra utväxlingen är om man kör med
smala slicks och omkretsen på hjulet då
minskar, då kanske det är motiverat med
högre utväxling.
Det enda som jag saknar är möjligen tätare
utväxling bak.
MVH
///tomasp
Precis.tomasp; sa:Det enda som kan iofs ändra utväxlingen är om man kör med smala slicks och omkretsen på hjulet då
minskar, då kanske det är motiverat med
högre utväxling.
/Håkan
Hej
Jag funderar på att nästa år köra Vätternrundan med min MTB. Då skall jag byta till rena slicksdäck.
Jag skulle gärna vilja ha tips på bra däck för detta.
Undrar också om det då kan vara motiverat med större klinga fram ?
Till ren MTB räcker den vanliga utväxlingen, även om det går fort som det gjorde de första milen av BST. Torra vägar, platt och lite lätt medvind. Rolig tävling förresten. Det var första gången jag åkte den och jag tyckte om banan, bättre än MTB vättern och FMT.
mvh
J-E
Jag funderar på att nästa år köra Vätternrundan med min MTB. Då skall jag byta till rena slicksdäck.
Jag skulle gärna vilja ha tips på bra däck för detta.
Undrar också om det då kan vara motiverat med större klinga fram ?
Till ren MTB räcker den vanliga utväxlingen, även om det går fort som det gjorde de första milen av BST. Torra vägar, platt och lite lätt medvind. Rolig tävling förresten. Det var första gången jag åkte den och jag tyckte om banan, bättre än MTB vättern och FMT.
mvh
J-E
Hej igen.
Klart att det går att byta till större klinga
fram men kolla upp först vad din växel klarar.
Det är inte säkert att den klarar det stora
spannet som blir mellan minsta och största
klingan vilket medför att man även måste byta
denna och kanske mellan klingan. XTR har ju
24T,34T 46T på klingorna medan övriga normalt
har 22T,32T, 44T. Men det finns ju självklart
lösa klingor olika storlekar. Kolla även
kassetten bak, 12-34T på XTR normalt och 11-32
på övriga.
///tomasp
Klart att det går att byta till större klinga
fram men kolla upp först vad din växel klarar.
Det är inte säkert att den klarar det stora
spannet som blir mellan minsta och största
klingan vilket medför att man även måste byta
denna och kanske mellan klingan. XTR har ju
24T,34T 46T på klingorna medan övriga normalt
har 22T,32T, 44T. Men det finns ju självklart
lösa klingor olika storlekar. Kolla även
kassetten bak, 12-34T på XTR normalt och 11-32
på övriga.
///tomasp
Onödigt med kompaktklingor på XTR
Jag uppfattar det inte som något stort problem och har heller inte räknat efter alla konstens regler hur mycket cykeln rör sig per trampvarv etc. Jag hör till dem som har ganska låg kadens, eftersom jag ofta åker på teknisk stig och man har bättre balans med låg kadens. Det sista året har jag kört en hel del racer och när jag åkt racer 15 mil och sedan tar min MTB nästa dag känns det som jag kunde ha en högre växel än 46-11T på väg ut till skogen. Vill inte framställa det som ett problem. Som något jag lider av. Men jag känner en viss tveksamhet till nya XTR som gått över till komplaktklingor, största är alltså 44T, tycker förändringen var onödig. Men kommer ändså sannolikt att i framtiden någon gång gå över till den.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
tomasp; sa:Jag förstår inte ert problem riktigt om ni
har 44T på framklingan och 11T på lilla bak
bör ni kunna hålla runt 50km/h med ung 90 i
kadens, såvida ni inte trampar på som en hel
karl med ung. 75-80 eller lägre i kadens.
Hur ofta kör ni så fort som 50 och hur länge?
Jag körde BST och där gick det rätt fort i
början, dryga 50 på sina ställen och det var
inga problem.
Jag uppfattar det inte som något stort problem och har heller inte räknat efter alla konstens regler hur mycket cykeln rör sig per trampvarv etc. Jag hör till dem som har ganska låg kadens, eftersom jag ofta åker på teknisk stig och man har bättre balans med låg kadens. Det sista året har jag kört en hel del racer och när jag åkt racer 15 mil och sedan tar min MTB nästa dag känns det som jag kunde ha en högre växel än 46-11T på väg ut till skogen. Vill inte framställa det som ett problem. Som något jag lider av. Men jag känner en viss tveksamhet till nya XTR som gått över till komplaktklingor, största är alltså 44T, tycker förändringen var onödig. Men kommer ändså sannolikt att i framtiden någon gång gå över till den.
Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
JET; sa:Hej
Jag funderar på att nästa år köra Vätternrundan med min MTB. Då skall jag byta till rena slicksdäck.
Jag skulle gärna vilja ha tips på bra däck för detta.
Undrar också om det då kan vara motiverat med större klinga fram ?
Gillar också BST ska tydligen vara den mest
tekniska av långloppen i långloppscupen.
Det blev 4:de gången i år.
Jag kör med ganska feta slicks 1,7" hårdpumpade.
Då räcker utväxlingen till. Vill du ha andra
slicks som är smalare och troligen snabbare
kolla på http://www.cykelcity.se. Testa och kolla av
först om du behöver byta utväxling.
///tomasp
46 tänder inget problem
När jag satte ihop en ny cykel med blandade gamla och nya delar så återanvände jag ett lastgammalt LX-vevparti med en 46-tänders klinga fram tillsammans med en ny LX-framväxel som enl. rekommendation inte skulle klara mer än 44 tänder. Det funkar alldeles utmärkt, jag anser inte att det går att märka att prylarna egentligen arbetar utanför specifikationen. Det skulle inte förvåna mig om den även funkade mot en ännu större klinga.
När jag satte ihop en ny cykel med blandade gamla och nya delar så återanvände jag ett lastgammalt LX-vevparti med en 46-tänders klinga fram tillsammans med en ny LX-framväxel som enl. rekommendation inte skulle klara mer än 44 tänder. Det funkar alldeles utmärkt, jag anser inte att det går att märka att prylarna egentligen arbetar utanför specifikationen. Det skulle inte förvåna mig om den även funkade mot en ännu större klinga.
Liknande trådar
- Svar
- 14
- Visningar
- 1 M
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg