matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas!

Om vikt och utrymme inte är ett problem, så är kanske den enklaste lösningen att ta med en av dina vanliga friluftskastruller till gasköket. Ha maten i valfri vanlig matlåda, häll i kastrullen och elda på. Så gjorde jag ibland när jag jobbade mycket ute.
 
Efter en första försök med direktvärmning på matpaket i folie från hotellet med gasolkök så var det i fortsättningen att valda delar hälldes över i grytor och stekpanna och värmdes separat innan det fördelades ut igen (vi var några stycken och alla samma mat).

Det går inte att värma ett färdigt matpaket direkt och snabbt på låga utan att bränna vid det om man inte kan röra om precis hela tiden. Potatis och sådant lite större måste man dela och tex. värma/steka på stekpanna då de annars är kalla i mitten om man försöker värma det hela snabbt även med omrörning. Varm mat är viktigt, så detta skall man inte slarva med om man inte måste.

Om man är fordonsburen och har 12/24 Volt tillgängligt och kör matlåda hela tiden så är dom tidigare länkade elektriska värmare att allvarligt överväga då det både får tiden på sig att värmas sakta igenom och den relativt lilla effekten att allt är lagom genomvarmt utan vidbränning.
 
Du skriver att du arbetar ute, men har tillgång till bil.
Då skulle jag DEFINITIVT ha investerat i en matlådevärmare enligt ovanstående länkning
(matar du den via cigg-uttaget så kan den följa med dig trots ev. byten av bil) och sedan
köpa 2 till 3 rostfria standardmatlådor. Så hade jag det ordnat när jag jobbade ute en lång
solig sommar för ett par år sedan, funkade ypperligt! Men matlådevärmaren försvann till-
sammans med tjänstebilen den var fastmonterad i, därav rekommendationen om ciggsladd...
 
Lägger man vatten i botten på ett kokkärl och lägger maten en bit ovan med distanser så kan man ångkoka käket och då kan det inte bli varmare än 100C.Lock naturligtvis

Koka inte torrt bara.

Speciellt om ni har teflonkärl....
 
Tack för alla svar och tips!

Matlådevärmare kanske är grejen. Ni som använder det, går de att sätta på timer så att maten är varm ett visst klockslag?
Ska nog satsa på det i nästa bil om jag fortsätter jobba såhär. Har för tillfället en bil där ciggurtaget bara är aktivt när man kör : (

Hittade en fiffig produkt, bra nära det jag föreställt mig:
http://www.laplandecostore.se/rostf...rostfritt-stal-med-handtag-tallrik-12-cm.html
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar och tips!

Matlådevärmare kanske är grejen. Ni som använder det, går de att sätta på timer så att maten är varm ett visst klockslag?
Ska nog satsa på det i nästa bil om jag fortsätter jobba såhär. Har för tillfället en bil där ciggurtaget bara är aktivt när man kör : (

Hittade en fiffig produkt, bra nära det jag föreställt mig:
http://www.laplandecostore.se/rostf...rostfritt-stal-med-handtag-tallrik-12-cm.html
Lite sent svar men det löser du med ett par sådana.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriklamma-2000016598/
 
En bilmotor blir rätt varm när man kör omkring.
Om du kör bil fram till att det är matdags så kan det faktiskt gå att värma maten i motorrummet. Beroende på vad det är för bil, mat, hur maten förpackas så skiftar svårighetsgraden

(nej, jag har inte provat själv - har ingen bil)
 
En bilmotor blir rätt varm när man kör omkring.
Om du kör bil fram till att det är matdags så kan det faktiskt gå att värma maten i motorrummet.
Beroende på vad det är för bil, mat, hur maten förpackas så skiftar svårighetsgraden ...
(nej, jag har inte provat själv - har ingen bil)
Det har jag - i en mycket galnare ungdomstid...
Då hände det att vi ställde en konservburk (med Bullens Pilsnerkorv) på avgassidan av motorn.
OBS! Inte direkt på avgasgrenröret! ( Det visade sig obra vid första försöket, Bullens tålde inte
alltför högt ångtryck... ) Strax ovanför gick bra, och sedan när vi åkt dit vi skulle så var korvarna
väl genomvarma, och korvbröden (som legat mindre hett till, men ute i samma motorrum) var
varma och goa. Hade någon sedan kommit ihåg senap och ketchup - så var picnicen klar. En
mellanöl (i Rigelloflaska!) sköljde sedan snabbt ner ev. funderingar om matlagningsmetoden
- tillsammans med korven...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
hobbit kastrull för eld och kök Kök och brännare 21
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.