matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas!

Hej!

Jag jobbar ute och nu när kyligare dagar närmar sig söker jag en smidig lösning för att få äta varm mat till lunch.

Jag skulle vilja ha en matlåda som jag kan sätta direkt på gasolköket. Den ska ha tätslutande lock och gå att diska i maskinen. Vikt är oviktigt, jag äter maten vid bilen.

Någon som har tips på produkter som kan användas till detta och egna erfarenheter av dylika lösningar?

/Evelina

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Min spontana tanke är ikeas glaslådor. Jag vet dock inte om de tåler att eldas på, det kan ju uppstå väldigt stora spänningar i glaset om det eldas på under en kall januaridag. Kanske någon annan här som vet glasets hållfasthet under tänkta förhållanden?
Dessutom kommer du behöva ett separat lock i metall som tåler värmen, så det kanske blir väl omständigt?

i grytan

Varför krångla till det så: lägg maten i grytan och sedan på med gladpack/plastfilm och sedan ställer du det i en större tät plastpåse som du tillsluter ordentligt. Kör du runt i bilen kan du väl se till att kastrulen står på rätt köl - kläm (under sätet eller med annan tyngre last) eller surra fast (spännband motsvv) den så den förblir på rätt köl.
Är det mer lättflytande mat så håller jag med om att mattermos kan vara ett alternativ, både för att hålal varmt eller som förvaring före du värmer på köket.

/Patrik

Optimus 199 var ju sådant, engelska messkittet likaså, snuskburken i dess olika utformningar oxså. För att köksgrejorna inte kall ramla omkull i bilen kan man ha dem i en plastback eller trälåda.
Matthermos är utmärkt och jag brukade en när som fältlunchen var alltför dyrbar.

go tur

Hejsan
En helt vanlig matlåda i rostfritt funkar kanon.
Har värmt min låda ett flertal gånger med gassvetsen på jobbet,
fast man får vara lite försiktig med lågan så att man inte får vidbränd mat

Om man inte rör om maten under värmning så kan man inte få maten snabbt genomvarm utan i det fallet skall vara lite värme under lång tid - typ i timmar och då är en lösning med Trangia och fet gasbrännare under matlådan helt fel och försöker man skynda på det hela så blir det bränt

matlådervärmare brukar ligga på runt 50W per matlåda och minst 30 minuter och det är dom låga effektnivåerna får man inte till med en Trangiabrännar utan det ligger snarare på nivå en liten gasollykta på låg ljusnivå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips