Materialval av Trangia

Jag vet att det diskuterats tidigare. Men jag hittar inte den diskussionen nu.
Jag har sålt gamla köket till syrran och tänkte köpa nytt Trangia. Men vilket material är bäst?
Duosal, titan, rostfritt eller non-stick?
Värmespridning, fastbränning, slitagetålighet, formstabilitet mfl praktiska egenskaper är av större betydelse än vikten.

Hälsningar
Johan

PS
Duosals problem med veck vissa serier har jag redan läst om, så blir det duosal får jag väl öppna och se efter innan köp.

Duossal

Om vikten inte spelar någon roll, Duossal. Starkt, någorlunda repsäkert och bra värmespridning. Titankärl funkar bra med fotogenbrännare typ Kap (har inte testat med t-dojja), men är något känsligare för vidbränning än Duossal pga något sämre värmespridning. Inte värt priset om du inte behöver det absolut lättaste alternativet.

Alu-kärlen är en bra kompromiss mellan vikt och styrka. Dessutom är de mycket billiga.

Mvh,

Johan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Aluminium eller duossal

Jag tycker att aluminium och duossal är de bästa alternativen. Non-stick-beläggningarna skavs med tiden bort och då måste ändå matfett användas. Speciellt stekpannan är utsatt för kökets vindskydd under transport (vilket kan förbyggas med att ha en skiva i stekpannan under transport).

Jag har ett (gammalt) kök med aluminiumkastruller och passade på att köpa ett nytt kök med duossal när jag skaffade en KAP-brännare. Med KAP och gas är det inga problem med fastbränning i duossalköket. Jag har faktiskt inte provat med enbart T-röd så det låter jag vara osagt.

Men jag skulle nog hålla mig till ett rent aluminiumkök om jag skulle köpa ett nytt kök idag. För mig finns det egentligen inga extra fördelar med duossalkärlen jämfört med aluminium. Duossal är dyrare, tyngre och har en sämre kant vilket gör greppet med tamojen lite sämre.

Den lilla mängd aluminium man får i sig från aluminiumkärl under friluftsliv är så liten så den kan man helt bortse från.

Aluminium tycker alltså jag. Att hosta upp pengar till titankastruller tycker jag är att gå till överdrift. Det finns andra delar i utrustningen som går att banta till en billigare kostnad. Och titankatrullerna ska vara sisådär att laga mat i av vad jag hört.

/Tommy

Duossalproblem

Jag har duossal och KAP-brännare. När jag skulle steka i stekpannan första gången så slog den sig rejält. Jag klagade hos Trangia och fick en ny. De sa att de kunde bero på för hög värme eller späönningar i materialet. Är det någon annan som har haft liknande problem. Jag har inte hunnit testa min nya stekpanna än.

Titankärl + Primus LFS != sant

Kombinationen titankärl och Primus LFS (som MFS fast utan gas) verkar inte vara helt lyckad.

Jag grillade på ordentligt med titankärl och det slog sig duktigt i botten. Tre prydliga bucklor där lågorna från flamspridaren träffade kärlbotten. Och nej, kärlet var inte tomt.

/P

En av varje

Ta en nonstick och en annan (alu eller något) så kan du ta det som passar bäst för varje rätt. Gröt gör sig bättre i nonstick, använd plast eller träsked bara.

Ingen tråd är för gammal för att väcka liv i ...

Är det någon som har erfarenhet av matlagning i Trangias nya HA kärl? Med matlagning menar jag mer än bara koka upp vatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips