material till innertält

Har ett tält där innertältet är i fel material. Tyget släpper inte igenom vattenångan från utandningsluften. Det är ett litet tält, 1 person. Det är är alltså ganska lågt innertält. Funderar på att byta en del av innertältet, det över ansiktet.
Behöve tips på tyg som kan fungera, som släpper igenom vid lågt ångtryck, syntetiskt? Det som är i dag skulle fungera som yttertyg :)
Tips på var jag kan köpa tyg i Sverige vore fint. Det är ju ingen stor bit kanske 50x50 cm. Helst gult.

Mvh
Ola A.

Hej,

Tror du får mer tips om du berättar lite vad tältet ska användas till. I ett sommartält har man gärna mycket mesh för att få god ventilation medans det i ett vintertält önskas lite tätare väv för att slippa drag.

Byter du någon myggnätsvariant kommer du säkerligen få en bättre ventilation men det kan bli lite dragit beroende på placering och hur tältet ser ut i övrigt. En annan variant är att ha mesh som får att stänga/reglera med ytterligare en bit väv. Då blir det mer mångsidigt men lite knepigare att sy och tyngre.

Snegla på hur erkända tillverkare löst ventilationen liknande tält med samma användningsområde och försök efterlikna, de har säkerligen koll på vad de gör och att provat att det verkligen funkar.

/G

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
IKEAS tunna gardintyg har jag brukat när jag reparerat myggfönster. Det är ett tunt nät och det fanns både i vitt och orange.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips