Matens hållbarhet i fält?

Du verkar sätta likhetstecken mellan kött och mat. Kanske får du lättare att hitta god mat som håller sig utan kylskåp i 7 dagar om du kan tänka dig att äta annat än kött.
 
Är det någon som provat pannkaksmix från Lidl? Läste om det i deras reklamblad för någon vecka sedan. Vad jag förstod så håller den sig i rumstemperatur så pannkaksmixen är säker proppad med diverse konserveringsmedel.

Hmm... Lidl har väl en hel del matvaror som kunde ägna sig i fält - då de har en hållbarhet i rumstemperatur som vida överstiger längden på mina turer i fält... :-S

Du verkar sätta likhetstecken mellan kött och mat. Kanske får du lättare att hitta god mat som håller sig utan kylskåp i 7 dagar om du kan tänka dig att äta annat än kött.

Ja det har du nog rätt i! Jag är ganska dålig på veg.käk, så jag tar tacksamt emot goda tips. :)
 
pannkaksmix är ett bra tips. Dessutom ganska lätt.

Men om du ändå kan tänka dig att ta med färsk mat, kan ju inte vikten vara ett problem, då kan du ju gå på helkonserv istället. Finns ju massa burkmat som är ganska ok. Om man t.ex. har goda lite dyrare burksoppor, kan man kanske koncentrera sig på att baka färskt bröd till istället, så blir det lite mer måltidskänsla.

Om man letar sig till en butik som säljer engelska matvaror så finns det ännu mer burkmat än i svenska butiker, och Lidl har ju redan nämnts.
 
Är det någon som provat pannkaksmix från Lidl? Läste om det i deras reklamblad för någon vecka sedan. Vad jag förstod så håller den sig i rumstemperatur så pannkaksmixen är säker proppad med diverse konserveringsmedel.

Per

kungsörnen (dvs hittas på ICA/Konsum) har torr pannkaksmixpulver som är hyffsat OK, tillsätt vatten och för mina smaklökar lite extra salt.
 
Jag hör till en av de mindre kräsmagade individerna som regelbundet äter produkter som gått många dagar över tiden i kylskåp, kött och mejeriprodukter bedömer jag lukt och utseende på och om det förändrats sen inköp, ja då åker det tillbaka till naturen (dvs till fåglarna på tomten). Anser inte att alla ska äta allt som inte luktar vinäger, jag är dock bekväm med att äta det som jag med mitt omdöme anser vara OK. Har haft ett fåtal magsjukor genom livet men endast efter matförgiftning på restaurang eller då nån flunsa går och man slåss om toaletten.... Har aldrig lyckats magförgifta mig själv.

Nu skulle ju även jag hålla mig mer på den säkra sidan ute i fält då det vore oändligt jobbigt att ha en släng av botulism någonstans i Torne träsk och kanske inte kan kontakta hjälp. Innan jag fortsätter vill jag berömma dig för att du ska se till att äta gott och rejält ute på din tur! Enligt mig är maten en stor del av upplevelsen och efter en ansträngande tur är makaroner och ketchup dessutom för klent. Att ha med färskt kött är en höjdare, ett par kotletter är en festmåltid på kvällen.

Lättast och bekvämast är naturligtvis torkade produkter, rotmos, vildmarksfärdigrätter, buljong, ja du vet. Konserver är ju tryggt men man bär ju då lite i onödan beroende på vad det gäller. Det jag skulle göra i ditt fall är:

-Frysa in de färskvaror du ska ha med dig, separat förpackat men lagrat i klump. Istället för att släpa med mig en kylväska skulle jag förpacka detta i aluminumfolie (inte supereffektivt men väger inget och tar ingen plats). Detta i en eller två plastpåsar och isolera bäst möjligt med det jag har, lämpligen i sovsäckspåsen inuti sovsäcken och sedan inrullat i liggunderlaget med sovunderstället proppat i ändarna...... På natten jobba med det man har, rulla in i de extra kläder man har eller gräva en grop, rejält med torrt gräs omkring och tillbaka med torv ovanpå. Att lägga påsen i en bäck kommer förmodligen tina den ännu fortare då flödande vatten leder värme utmärkt, tänk på hur man fortast tinar kräftorna, under rinnande vatten i vasken.....

Om du inkluderar ett par kylklampar får du ännu längre frystid. Grejen här är att du kommer märka när den resterande maten inte är riktigt fryst längre och du kan då tänka dig att du har kanske en dags vandring till på dig innan maten når över kylskåpstemperatur (8+) och kan planera därefter. Grönsaker är inte så noga men när köttet inte längre känns svalt ska du äta det direkt. Får väl bli en stor festmåltid om det är så, du ska inte spara på köttet när det inte längre håller kylan. Potatis kan du ha med dig utan problem.

Du kan nog inte klara färskt kött hela veckan men spontant känns det som att du bör kunna klara 3-4 dagar iaf, gör en bedömning och planera efter detta och börja med konserver och torrmat efter detta (pasta, svartpeppar och två burkar sardiner är inte dumt...). Om du kryddar köttet innan eller bryter förpackningen spelar ingen roll så länge du inte låter det bli varmt. Hur som helst är det bästa naturligtvis att frysa allt innan istället för att försöka hålla nåt rumstempererat i flera dagar.

Vad gäller fett så är olivolja lämpligt, vill du ha smör med dig kan du köpa såna där småförpackningar och frysa även dessa. Grädde kan frysas i små portionspåsar och tas med.

Slutligen ska du överväga möjligheten att du planerar nån dag fel och färskprodukterna inte håller så länge som planerat, så ha med dig nog med annan mat så ni inte behöver ransonera sista dagarna.
 
kungsörnen (dvs hittas på ICA/Konsum) har torr pannkaksmixpulver som är hyffsat OK, tillsätt vatten och för mina smaklökar lite extra salt.

Köpte Kungsörnen när jag nu var på ICA (där jag nog handlar > 90 % av min mat) men redan när jag kom hem hade förpackningen gått sönder. Så det gäller att hitta någon tät och tålig förpackning om man ska ha med sig pulvret ut i naturen om inte pulvret ska sprida sig i hela packningen.

Men billigt var det.
Per
 
Såg just det här i ett helt annat sammanhang:

Ägg - tuffare än man kan tro!
Äggande sanningar från Sanda Hönseri!
* Ägg blir sällan för gamla!
* Råvaran "ägg" lätt håller sig 6 veckor utanför kylskåp
* Innanför kylskåpsdörren håller de 3 månader
Om ägget är dåligt märker du det på obehaglig doft eller markant konstigt utseende på äggvita och gula.
 
Det finns såna där "engångs"äggförpackningar numer som man kan bränna upp. Jag brukar försöka ta med ett sexpack när jag är iväg. Så jäkla lyxigt att kunna steka ett ägg till frukostmackan. Brukar inte koka då det tar mer gas än jag vill avvara att köra till kokning och sen sjuda 6 minuter.
 
Femunden i juni månad låter inte som någon jättevarm plats. Jag antar att det är nöt, vilt eller fläskkött du funderar på? Kyckling bör du undvika (vilt är bäst) Jag tror att du kan klara köttet i 3-5 dagar beroende på slaktdatumet. Är det dessutom djufryst under transporten så är det ingen fara. Någon har skrivit att man kan förvara det i kalla bäckar som är kallare än kylskåpet hemma och det stämmer (men det tinar i alla fall fortare än i kylskåpet). Du kan gräva ner det djupfryst tillsammans med frysklampar och hela paketet isolerat med tidningar och folie. Jag tror inte kälen gått ur jorden riktigt vid den tidpnkten.
God tur och smaklig måltid.
 
Men är det i fjällen är det ju bara att strypa en ren så är matfrågan löst. :)


Lidl.s 2 dl högpasteuriserade grädde tror jag inte kan ruttna, jag tog fel härom dan och tog ett paket som stått öppnat i kylen i minst 2 månader, inget fel på den alls och jag har haft sån i rumstemperatur 2 veckor utan problem. Lidl har ju H-mjölk också, och som många redan sagt så har dom mycket som lämpar sig i terränglådan.

Nudlar väger inget och tillhör här, tillsammans med några chokladkakor Mellanmål, några påsar cholkaddryck och lite frystorkad blåbärssoppa och Varma koppen och lite inplastat hårt bröd nödprovianten ifall dimman ligger tät flera dagar eller jag bestämmer mig för att vara ute längre än planerat. Frystorkat utspätt vatten tar jag aldrig med när det finns äkta vara därute..

Ö&B har billig våffelmix som också funkar som pannkakssmet, mixen, lite havsvatten och en skvätt flytande margarin och voila, middan är räddad.

Smör, bregott och annat matfett klarar sig utan kyla, här hemma står det i köksskåpet och trots att jag är ensamhushåll så blir inte ett halvkilo dåligt innan det gått åt och då är jag ingen storförbrukare.

Det enda jag är noga med är köttfärsen för den märker man inte på smaken att den "gått hädan".


"Bäst före" betyder inte "dödligt giftigt efter utgånget datum"..
 
Du inleder din tråd med frågan "Hur länge håller sig färsk mat i fält?".

Här är det som många andra påpekat helt avgörande av förvaringstemperatur och vad du kan göra för att skydda maten från uppvärmning. Mat som kräver max +8 C för att överleva 6 dygn behöver +8 C. Sedan finns det kanske, eller kanske inte, marginaler på det som producenten anger. Här kan man givetvis prova lite. Ett problem är bara att kvaliteten/renheten/hygienen på en köttbit kan variera från förpackning till förpackning.
Börjar man sedan packa om maten själv i nya förpackningar hemma före utfärden så har man i vart fall inte förbättrat hållbarheten.

Du preciserar sedan frågeställningen till förvaring av mat i området runt Femunden i mitten av juni.

Har haft hytte i Femundsmarka sedan 1972, ström på hyttan i 2005 så till dess levde vi med hållbarhetsproblemet varje sommar. Därmed kan jag kanske ge ett litet inspel om förutsättningarna för färskförvaring av mat i det geografiska området.

I början av juni kan det fortsatt en sen vår finnas is på högt belägna vatten i området och en bra sommar kommer vatten temperaturen i exempelvis Grövelsjön sällan över +16-17 C i slutet av juni början av augusti. Snörika vintrar finns även snöfläckar kvar på relativt låg höjd i juni.

Nu har visserligen inte denna vinter varit särskilt snörik och om våren blir sen återstår att se. För tillfället har vi i alla fall minusgrader dygnet runt.

Det skulle dock vara förvånande om Femunden som är Norges tredje största sjö, ligger 663 möh och är 132 m djup har hunnit bli så mycket mer än kylskåpsvarm i mitten av juni.
Det bör med andra ord kunna vara möjligt att få till någon form av "kylförvaring" och därmed få en acceptabel hållbarhetstid på matvarorna.

Sedan du skriver att ni skall fiska tror jag väl att ni i vart fall till slutet av turen har kunnat bärga så pass mycket fisk att de färska fett och proteintillskottet kan baseras på denna källa!

God tur!

Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.