Mat på längre turer....

Hej

Ska ut på en längre tur och tänkte höra om nån har lite ideer angående mat. Har provat med kosttilllskott och mycket frystorkat, guldburkar mm. Det godaste är ju helt klart att laga mat men det tycker jag tar sådan väldans plats och ska man vara ute i fyra fem veckor får man ju hadet i åtanke (även om man inte är nån gramjägare). Problemet med kosttillskott har jag alltid upplevt att det är så jävla äckligt i längden men att det funkar enkelt och ganksa praktiskt som substitut på en snabb lunch, men hur får jag det gott enkel!?!?!

Tack för hjälpen

torka maten själv!

Laga din favoritmat hemma och torka den i ugnen (ca 12-16 timmar beroende på mängd och mattyp, 60-70 grader med luckan på glänt). Godare, mer varierat och framför allt roligare!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fel temperatur

Så sant som det var sagt, torka maten själv. Men inte i 60-70 grader som Fredrik föreslog. Satsa på max 50 grader istället. Inte bra att ha för hög värme nämnligen...

// Martin

gradering

Det stämmer säkert det där om 50 grader, men nu är det så att många ugnar (inklusive min egen, därav mitt tips) har mycket oprecis gradering som börjar strax över 50, men kör man med ugnsluckan på glänt, vilket man måste för att fukten ska kunna ta vägen någonstans, så har i varje fall jag inte stött på några problem. Jag har inte torkat enskilda ingredienser utan endast hela måltider kanske jag ska tillägga också.

/Fredrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips