Mat och träning

Hur lång tid mellan måltid och träning är lagom.
Fick håll en gång när jag åt lite för tätt inpå min kíckboxing träning. Jag tror att det berodde på maten i alla fall, har provat att inte äta innan träningen och det har gått bra så den är inget fel på konditionen, men de är jobbígt att bli hungrig mitt i ett träningspass.

Två timmar

Minst två timmar brukar man säga mellan en riktig måltid och löpning. Är det frågan om andra sporter kan man säkert minska lite på tiden. Jag var t ex ute och åkte långfärdsskridskor i högt tempo i söndags och hade käkat en timme innan. Det funkar bra så länge man inte "skumpar runt" med magen.

Å skulle du nu bli hungrig under träningen får du väl klämma en Rune-kaka! :) (kolla in recepten som du hittar via förstasidan http://www.utsidan.se)

Peppe

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
äta och träning

Hej, Robert det är inte farligt att träna direkt på maten, däremot kan det ju vara obehagligt och det är ju bra om matsmältningen får arbeta lite ifred då det går åt ganska mycket blod för genomblödningen av tarmpaketet.
Pröva att inte äta så mycket svårsmält mat såsom stora biffar med potatis, utan lite lättare, kanske pasta med någonting. Gör man det så kan man träna närmre inpå ett huvudmål.
Det är inte heller fel att fylla på lite före, under och efter långa träningspass det vill säga över 1h. Prova bananer, energikakor eller ánnan kolhydratrik mat, då kan du träna längre ifrån ett huvudmål utan att få kolhydratbrist.
Hur nära man kan träna en måltid utan att få håll är individuellt och kan enligt min erfarenhet tränas upp.
Lycka till!/Mikael

Jag brukar ha följande tider vad gäller mat innan träning:

Löp/konditionspass: 2h
Styrkepass ½-1h
Har läst att detta är optimala tider inlagring av energi (kolhydrater) i kroppen. Eftersom du vill bränna så mycket fett som möjligt när du löper, så ska maten hinna 'sjunka undan'.
Till styrkepass är det däremot en fördel att ha kvar glykogen i magen, eftersom det ger extra energi till träningen.

http://www.paulun.com

bränna fett när man löper?

Varför vill man bränna fett när man springer, då bryter du ju samtidigt ner proteiner som musklerna består av, eftersom om du inte har några kolhydrateer så måste kroppen antingen omvandla protein till glukos eller bränna fett till ketonkroppar o det senare händer inte på ett vanligt löppass alltså så tar du av det du vill bygga upp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips