Mat från olika arme'er

var kan jag hitta länkar till olika armeers överskottslager där jag kan köpa mat och andra saker.
M.V.H Tompa

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Varför just armémat?

Om vi tar Sv armén som exempel så köper dom sin påsmat från norska real och svenska blåband. Dessa borde ju rimligtvis även säljas till underpris från civilia aktörer.

kostnadseffektivt

En dyngsranson från tyska Bundeswehr kan man köpa för 63,10 exklusive frakt. Beställer man en 10 stycken på ett bräde är man inklusive frakt uppe på cirka 70-75 kr för ett dyngs mat, inklusive tuggummi, tändstickor, servetter, kryddor, vattenreningstabletter m.m. Ett helt okej pris om man jämför med vad det kostar att köpa ett dygns friluftsmat i "lösa deler". Dessutom är det enkelt att vid spontanturer ta med sig ett par lådor så vet man att allt man behöver finns där.

Ovanstående resonemang bygger dock på antagandet att man gillar "Leverwürst" och liknande :-D.
[Ändrat av 1145 2004-04-21 kl 15:50]

alven; sa:
Är det samma frystorkade mat de har som Blå Band? Jag tycker mig känna igen varianterna... Schysst pris i så fall... (Iofs inte helt färsk, men det har vi ju nyligen debatterat ;) )

Jag shoppade lite av dessa då det senast var aktuellt och jag märkte inte några kvalitatsskillnader. Jag tror att det är blå band!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips