Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mat för diabetiker på vandring
- Trådstartare Foten
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Själv ser jag alltid till att ha extra druvsocker med mig, men det är ju inte speciellt gott att knapra på. Brukar käka vanlig mat lunch och middag och knapra lite nötter och torkad frukt mellan måltid för att kompensera sockerfall. Nån snickers/sesamkaka/youghurtbar brukar också vara trevligt att tugga på. Samma koncept vid vandring och topptur.
Viktigast bör ju vara att undvika hypoglykemier. I övrigt tips som ovan, klart att rutinerna och matintaget på en fjällvandring inte blir samma som hemma. Tänker dock att under en veckas vandring kanske man får tolerera att blodsockret ej ligger fullständigt optimalt hela tiden som hemma.
Tack för svar!
Det är mer en osäkerhet hos oss, eftersom det började med en typ2 diabetes, men nu har blivit typ1 med sprutor. Det som händer är ibland stora svängningar i blodsockret. Accepterar att det inte blir som hemma, men ville bara kolla av andras erfarenheter och tips!
Vänliga hälsningar Foten
Det är mer en osäkerhet hos oss, eftersom det började med en typ2 diabetes, men nu har blivit typ1 med sprutor. Det som händer är ibland stora svängningar i blodsockret. Accepterar att det inte blir som hemma, men ville bara kolla av andras erfarenheter och tips!
Vänliga hälsningar Foten
Hej
Det jag brukar märka (är själv typ1 diabetiker som gillar att vandra eller göra långa paddlingar över längre tid) är att man i början får mäta blodsockret oftare och anpassa insulinintaget efter hur hårt man rör sig, när det gäller mat äter jag samma som mina medvandrare/paddlare ser dock till att ha lite extra druvsocker lätttillgängligt. även mina kamrater bär lite druvsocker som dom kan peta i mig om jag får lågt blodsocker.
/Pelle
Det jag brukar märka (är själv typ1 diabetiker som gillar att vandra eller göra långa paddlingar över längre tid) är att man i början får mäta blodsockret oftare och anpassa insulinintaget efter hur hårt man rör sig, när det gäller mat äter jag samma som mina medvandrare/paddlare ser dock till att ha lite extra druvsocker lätttillgängligt. även mina kamrater bär lite druvsocker som dom kan peta i mig om jag får lågt blodsocker.
/Pelle
Ät lagom mycket kolhydrater skulle jag säga. Jag behöver ganska mycket kolhydrater för att funka, och vid ansträngning ytterligare lite till för att reglera den ökade insulinkänsligheten med. Tycker att det är enklare att reglera med mat än att sänka insulindosen (det blir ju aldrig rätt).
Jag brukar försöka fylla på lite hela tiden under vandringen. Dock brukar jag försöka ha två "gotte-påsar" en m nötter och en m russin, så väljer jag en utav de beroende på blodsocker. Mina "friska" kompisar gillar att blanda men det tycker jag blir svårt med insulinet.
Bra att ta med druvsocker, det är inte så gott o lätt att se som medicin. Jag brukar ta m ett paket om dagen. I övrigt kan det ju vara skönt att ha m sig nån annan reservmat om man tex kanske kräver en macka för att höja lågt bs. Kom ihåg att bara användas vid blodsockerfall, inte hunger (jag har vaktat mycket mackor när folk börjar se hungriga ut
)
Vad gäller den mesta av maten man äter ute brukar jag inte göra nån skillnad mot mina kompisar.
Jag brukar försöka fylla på lite hela tiden under vandringen. Dock brukar jag försöka ha två "gotte-påsar" en m nötter och en m russin, så väljer jag en utav de beroende på blodsocker. Mina "friska" kompisar gillar att blanda men det tycker jag blir svårt med insulinet.
Bra att ta med druvsocker, det är inte så gott o lätt att se som medicin. Jag brukar ta m ett paket om dagen. I övrigt kan det ju vara skönt att ha m sig nån annan reservmat om man tex kanske kräver en macka för att höja lågt bs. Kom ihåg att bara användas vid blodsockerfall, inte hunger (jag har vaktat mycket mackor när folk börjar se hungriga ut
Vad gäller den mesta av maten man äter ute brukar jag inte göra nån skillnad mot mina kompisar.
Först vill jag säga att jag blir glad då jag hör om människor som vägrar ge upp livet pga någon symptom/sjukdom.
De diabetiker jag känner brukar klara sig bra ute. Har ni koll på läget hemma så är det en början. Sätt sedan in motsvarande fysiska ansträngning på hemmaplan som ni skall göra på turen och följ upp med lämplig mat/medicinering. När ni har koll på de båda bitarna så är det bara att torka mat som fungerar ute. Försök ät så lika ute på tur som hemma. Det blir oftast både billigare, trevligare och godare så.
Hur man torkar egen mat finns det gott om information på nätet.
God tur!
De diabetiker jag känner brukar klara sig bra ute. Har ni koll på läget hemma så är det en början. Sätt sedan in motsvarande fysiska ansträngning på hemmaplan som ni skall göra på turen och följ upp med lämplig mat/medicinering. När ni har koll på de båda bitarna så är det bara att torka mat som fungerar ute. Försök ät så lika ute på tur som hemma. Det blir oftast både billigare, trevligare och godare så.
Hur man torkar egen mat finns det gott om information på nätet.
God tur!
Liknande trådar
- Svar
- 12
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 840
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips