Måsten i Sarek

Hej,

Efter fem år i Abisko bär det i sommar av till Sarek för första gången. Färdväg är ännu inte bestämd så vi är öppna för förslag. Jag tänkte höra med er om ni har tips på vackra platser, eller färdvägar som man inte får missa?!

Tack på förhand!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Se i Sarekböckerna av Hans Fowelin och Claes Grundsten. Istämmar de tre ställen i förra innlägg. Det finns många andre. Isfallet i Svenonius glaciär och andra gläciärer, övre Njoatsosvágge, Niják osv...
 
Sarek är såpass stort och oöverskådligt, så mitt förslag är att dela upp parken i små rutor och göra flera dagsturer och toppturer från ett basläger. Det är alltid en dagsetapp till själva parkgränsen. Jag har vandrat i parken 8-10 ggr och tycker själv att jag bara sett en bråkdel.

Toppen Nijak bjuder på en riktigt häftig vy!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej,

Tusen tack för tipsen. Man blir verkligen sugen på att åka iväg när man Googlar på era tips. Jag tror att jag får investera i Claes Grundstens böcker, köpte en av hans böcker för Abisko som jag var riktigt nöjd med.
 
Måsten?

Jag tycker det är lite konstig ställd en fråga om dessa ‘Måsten i Sarek’.
Vår tid präglas av alltför många ‘måsten’ ideligen, och om det nu då även smittat av sig på fjällvandring är det trist på något vis.

‘Måsten’ i mitt tycke, gör en fjällvandring stressig, och stress och fjällvandring hör inte så bra ihop. Att ställa krav på sig själv att kunna genomföra något i kyla, i blåst är ju en utmaning förvisso.

Men att ha ordet ‘måste’ som några neonbokstäver som ideligen blinkar ovanför en själv i ett område som Sarek kan sluta illa.
Att planera en Sarekvandring över en karta på köksbordet är något annat än verkligheten.

För att kunna få med dessa ‘måsten’ så krävs det både tid, kondition och utrustning..

Sarek är vackert och fantastiskt överallt.
Att peka ut, gradera något framför något annat är svårt även det. Man hamnar då lätt i ett tyckande och personligt val som kanske inte passar andra.

Själv kan jag bara instämma i alla tips som givits här redan, men att börja med att ’se allt på en gång’ är ju lite fel.
Om du tar tid på dig, har bra sällskap och om vädret är dig nådigt, kommer nog du nog inse att några och även om du får några ‘måsten’ oftast då ligger i vägen för dig.
Ge dig själv tid att uppleva din vandring på ditt eget vis, då tror jag du kommer få uppleva både vyer, starka upplevelser och annat utan att bli besviken. Skippa dessa ‘måsten’

Ta dig tid över att fundera över ordet ‘måste‘ i din fråga. Ta dig även tid och fråga dig själv när du tittar på din Sarekkarta på köksbordet, varför du vill uppnå dessa måsten.
Din fjällvandring är unik för just dig.
Tips är en grej men måsten?
 
Jag tycker det är lite konstig ställd en fråga om dessa ‘Måsten i Sarek’.
Vår tid präglas av alltför många ‘måsten’ ideligen, och om det nu då även smittat av sig på fjällvandring är det trist på något vis.

‘Måsten’ i mitt tycke, gör en fjällvandring stressig, och stress och fjällvandring hör inte så bra ihop. Att ställa krav på sig själv att kunna genomföra något i kyla, i blåst är ju en utmaning förvisso.

Men att ha ordet ‘måste’ som några neonbokstäver som ideligen blinkar ovanför en själv i ett område som Sarek kan sluta illa.
Att planera en Sarekvandring över en karta på köksbordet är något annat än verkligheten.

För att kunna få med dessa ‘måsten’ så krävs det både tid, kondition och utrustning..

Sarek är vackert och fantastiskt överallt.
Att peka ut, gradera något framför något annat är svårt även det. Man hamnar då lätt i ett tyckande och personligt val som kanske inte passar andra.

Själv kan jag bara instämma i alla tips som givits här redan, men att börja med att ’se allt på en gång’ är ju lite fel.
Om du tar tid på dig, har bra sällskap och om vädret är dig nådigt, kommer nog du nog inse att några och även om du får några ‘måsten’ oftast då ligger i vägen för dig.
Ge dig själv tid att uppleva din vandring på ditt eget vis, då tror jag du kommer få uppleva både vyer, starka upplevelser och annat utan att bli besviken. Skippa dessa ‘måsten’

Ta dig tid över att fundera över ordet ‘måste‘ i din fråga. Ta dig även tid och fråga dig själv när du tittar på din Sarekkarta på köksbordet, varför du vill uppnå dessa måsten.
Din fjällvandring är unik för just dig.
Tips är en grej men måsten?

Jag tror att du lägger för mycket vikt på mitt ordval. Jag har vare sig sagt att det bara blir ett besök i Sarek, eller att jag måste stressa igenom allt för att hinna med.
 
Jag tycker det är lite konstig ställd en fråga om dessa ‘Måsten i Sarek’.
Vår tid präglas av alltför många ‘måsten’ ideligen, och om det nu då även smittat av sig på fjällvandring är det trist på något vis.

‘Måsten’ i mitt tycke, gör en fjällvandring stressig, och stress och fjällvandring hör inte så bra ihop. Att ställa krav på sig själv att kunna genomföra något i kyla, i blåst är ju en utmaning förvisso.

Men att ha ordet ‘måste’ som några neonbokstäver som ideligen blinkar ovanför en själv i ett område som Sarek kan sluta illa.
Att planera en Sarekvandring över en karta på köksbordet är något annat än verkligheten.

För att kunna få med dessa ‘måsten’ så krävs det både tid, kondition och utrustning..

Sarek är vackert och fantastiskt överallt.
Att peka ut, gradera något framför något annat är svårt även det. Man hamnar då lätt i ett tyckande och personligt val som kanske inte passar andra.

Själv kan jag bara instämma i alla tips som givits här redan, men att börja med att ’se allt på en gång’ är ju lite fel.
Om du tar tid på dig, har bra sällskap och om vädret är dig nådigt, kommer nog du nog inse att några och även om du får några ‘måsten’ oftast då ligger i vägen för dig.
Ge dig själv tid att uppleva din vandring på ditt eget vis, då tror jag du kommer få uppleva både vyer, starka upplevelser och annat utan att bli besviken. Skippa dessa ‘måsten’

Ta dig tid över att fundera över ordet ‘måste‘ i din fråga. Ta dig även tid och fråga dig själv när du tittar på din Sarekkarta på köksbordet, varför du vill uppnå dessa måsten.
Din fjällvandring är unik för just dig.
Tips är en grej men måsten?

Mycket bra synpunkter tycker jag.
 
Vid alla turer finns bara ett måste, återfärden. Allt före den är bonus, bra väder, fina vyer. Vid moln i backen är det lätt att mista en dag eller två. Planer brukar vara det första som rasar i kontakt med verkligheten. Gilla den senare.
go tur
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.