Marmot Super Hero vs. Tierra Chalten softshell

Funderar på ett softshell. Att ha som vardagsplagg likväl som fjällvandring/fiskeplagg. Det ska vara snyggt, slitstarkt och skönt. När jag kommit upp i puls blir jag lätt för varm och svettas mycket, därför ska det även torka fort och inte ta åt sig någe mycket lukt. Har kikat en del på ovanstående plagg, har sen tidigare en del grejer av Tierra och är nöjd med dem, men tycker Super hero är skitsnygg. Sen är frågan om man ska ha windstopper eller ej, de ska naturligtvis stå emot vind, men kanske inte helt med tanke på ventilation? vilken av plaggen ventilerar och andas bäst? Det skiljer mycket i vikt, super Hero är nästan hälften så tung, kan det tänkas värma något en kall höst/vinterdag?

Är det någon som har erfarenhet av dessa plagg eller akn komma med synpunkter på dem och mina tankegångar vore jag väldigt tacksam. Ingen av dem är ju gratis direkt =)!
 
Super Hero

Super Hero ventilerar tveklöst bäst. Faktiskt även vattentät över axlarna (Gore Tex) men det får dom inte gå ut med iom att den inte är tejpad.
Mycket smart blandning av material. 6 olika tyger beroende på vart du behöver dom.
Och den är onekligen snyg.
Har du kollat in Arcteryx Gamma SV o MX också.
Dom är också grymt fina. Glöm Tierra jackan!

Bengtsson
 
Jag skulle vilja påstå att Super Hero ventilerar teklöst sämst av alla ovannämnda plagg.

Till skillnad från Super Hero är varken Gamma MX, SV eller Chalten gjorda av helt vindtäta material och material som inte är helt täta ventilerar bättre än helt täta eftersom luft kan passera igenom dem, s.k. påtvingad konvektion.
Heltäta membranmaterial förlitar sig på diffusion, s.k. andningsfunktion, dvs när ex gas molekyler (svett) vandrar genom ett semipermeabelt membran (jackan) från ett område med hög koncentration (innan för jackan) till ett område med lägre koncentration (luften utanför jackan). (I en ångbastu skulle GTX alltså antagligen fungera bakvänt). Effektiviteten hos andnings funktionen överdrivs ofta, det verkar nästan som om Gore's massiva reklam har lett till att folk "tror" på GTX.
(Det finns mängder av inlägg på detta ämne ex http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23096 )

Om man hårdrar det hela kan man nog säga förhållandet i ventilation mellan heltäta och inte heltäta material är som förhållandet mellan att låta håret självtorka eller att använda hårtork. Till membranjackornas fördel bör dock sägas att de ofta kommer utrustade div öppningar för ventilation.

Mitt favorit plagg just nu är en Gamma MX. Den är inget att stå still i om det kallt men så länge jag rör på mig så slår den min windstopper med hästlängder i fråga om komfort.
Ett bra sätt att pröva vindtäthet/ventialtion i plagget är att helt enkelt sätta munnen mot tyget och blåsa. (vilket får expediten att tro att du är knäpp alt. ge dig en näsduk att snyta dig i)

Det finns billigare softshellvarianter hos ex taiga
http://www.taiga.se (Madison jacket)och hos kanadensiska MEC http://www.mec.ca
Det tillkommer runt 35% tull på MECs produkter men de blir billigare än både Tierra och Arc'teryx i alla fall. (Ibland kan man tydligen slippa tull)

/Joakim
 
soft shell

Tjao kolla klättermusens hemsida på nyheter och sedan utförsäjning av Ask powershield ett softshell med vattentäta axlar ,har en själv som jag är helnöjd med Hans LYCKA TILL
 
Jaa, egentligen står det väl mellan Tierras Chalten och kanske nån av Arc´teryxarna. Tierras går loss på 2500, hur mycket dyrare är Gamma SV och Gamma MX`? Är de verkligen värd mellanskillnaden?
 
Har du kollat på Mammuts Softshelljackor...

Jag har New Age jacket den funkar till allt, och den är snygg. Ultimate jacket verkar också bra.

Både till på addnature.com

/G
 
Mitt misstag

När jag gjorde mitt inlägg ang Super Hero o Tierra Chalten. Så gick det lite fort. Jag blandade ihop Chalten med Tierras Gore Softshell som är helt gjord i Windstopper. Chalten är gjord i Schoeller vilket är helt annorlunda. Svårt att jämföra Schoeller bredvid en jacka som Super Hero. Eftersom Schoeller inte är alls vindtät egentligen. Endast vindavstötand som man så fint kan säga. Även om det bla finns windstopper i Super Hero så andas den fint pga mixen av mtrl. Plus den skyddar mkt bättre än Chalten jackan.
Detta var vad jag skulle skrivit, men ibland är man snabbare än sig själv.
Ha de.
 
Super Hero !

Äger en Super Hero Jacket och har fälttestat den.

Kan varmt rekommendera den. I temperaturer över 20 grader börjar man dock svettas rejält om det inte blåser. (Vilket jag iofs gör i alla plagg förutom t-shirt)

Är mycket nöjd med vindskyddet, vattentåligheten och den fina passformen.

Vikten är också hyfsad 460 gr i storlek M. Tillsammans med en lätt regnjacka uppnår jag samma prestanda som ett tjockt förstärkningsplagg avseende komforttemperatur för lugnt slappande i lägret. Total vikt 660 gr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
Jensa72 Marmot Oracle,bra köp? Kläder 2
Karolina P Regnjacka (Marmot): 20' mm, 20' g/kvm, 181g - fynd? Kläder 1
waltruz Marmot precip vs itab packaway regnbyxor Kläder 18
robinlu Marmot minimalist Kläder 2
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
norrahisingen Laga Marmot essence pants? Kläder 5
wistrom Marmot ärmlängd? Kläder 2
Sparta Marmot Approach Kläder 3
Sveakla Marmot ROM Jacket Kläder 3
Susus Marmot Wm's Tempo? Kläder 2
Dudettan Marmot Morning Star Jacket Kläder 0
ollebula Marmot Exum, passform mm, nån som vet? Kläder 2
J_B Regnkläder Haglöfs vs Marmot Kläder 22
grodanbolle Marmot nya mebran, Strata. Kläder 0
lovenature Impregnering av Marmot - Spire jacket?? Kläder 2
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
zirkaloy Marmot käder? Kläder 3
swift33 Marmot Cloudlight, bu eller bä? Kläder 1
larran Skalbyxa för pist och topptur - Marmot Randonee Kläder 4
Joakim Ambrosson Marmot PreCip - regnkläder? Kläder 24
langby TNF Himalayan Parka vs. Marmot 8000M vs. ME Annapurna Kläder 8
PJE TNF eller Marmot Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Gustaf Karlsson Marmot Alpinist Ascent Jacket Kläder 1
marcusen Marmot Flurry Jacket. Kläder 0
s_werner Marmot Mainline? Kläder 0
manke Marmot Glenmore 3 jacket Kläder 2
Runner75 Marmot Rim Kläder 12
bergholm Marmot Precip Kläder 12
Guz Marmot DriClime Kläder 1
pasta Dunjacka från Marmot? Kläder 0
Farbrorvattenmelon Marmot ATV Jacket Kläder 1
pasta Vilken andas bäst-Haglöfs Foss eller Marmot Precip? Kläder 8
boran Är Marmot Precip vattentät? Kläder 4
holmis_bigfoot.com MARMOT - LEVERANTÖR Kläder 1
xochitl Women´s Marmot Liquid Steel Jacket Kläder 1
xochitl Var säljs Marmot? Kläder 5
fms504 Marmot climbing pant Kläder 1
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0
taikoncamp Marmot eller Klättermusen? Kläder 2
Mikko Marmot Bibs funktionalitet??? Kläder 4
ghostface Problem med Marmot? Kläder 4
0399 Marmot Yellowstone jacket? Kläder 0
bjornw Marmot Glenmore jacka Kläder 0
marjo Marmot Climbing Jacket Kläder 3
kaos Marmot Glenmore Jacket Kläder 1
osn98005 Marmot Armstrong Stretch Jacket Kläder 0
rlindqvi Marmot Precipe Jacket ?? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.