Marmot Mad River 30?

Någon som har testat Marmot Mad River 30? På jakt efter ny sovsäck, dun + 3 säsongers (för en varm person) och hyfsat lättviktig. Vill ha fullängd på dragkedja och hyfsat med plats att röra mig på. Har kört med Marmot Helium några år, älskar vikt och packbarhet men tröttnat på den korta dragkedjan och att den känns lite trång. Tar gärna emot fler förslag på fina säckar.

Jag fick tag i en Helium för några år sedan till fyndpris och den har lång dragkedja, så gissar det kan bero på årsmodellen då de har en tendens att ändra modellerna ofta men återanvänder samma namn. Även jag som ivändare och sidsovare föredrar en sovsäck som inte är för trång.
Jag har ingen erfarenhet av Mad River 30, men då den har bara 650 CUIN dunkvalitet ligger den inte i samma segment som Helium. Närmast lär Hydrogen vara om du söker en säck med samma dunkvalitet och packbarhet.

Jag har också en Hydrogen som är några år på nacken, men vill mer beteckna den som sommarsovsäck speciellt då jag är lite frusen när jag sover. För 3-säsong håller jag mig till Helium eller min äldre Pinnacle.

Mad River säckarna ersätter väl närmast gamla Never Winter, Newer Summer och Sawtooth som alla hade 650 CUIN dun vad jag kan utläsa

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Jag fick tag i en Helium för några år sedan till fyndpris och den har lång dragkedja, så gissar det kan bero på årsmodellen då de har en tendens att ändra modellerna ofta men återanvänder samma namn. Även jag som ivändare och sidsovare föredrar en sovsäck som inte är för trång.
Jag har ingen erfarenhet av Mad River 30, men då den har bara 650 CUIN dunkvalitet ligger den inte i samma segment som Helium. Närmast lär Hydrogen vara om du söker en säck med samma dunkvalitet och packbarhet.

Jag har också en Hydrogen som är några år på nacken, men vill mer beteckna den som sommarsovsäck speciellt då jag är lite frusen när jag sover. För 3-säsong håller jag mig till Helium eller min äldre Pinnacle.

Mad River säckarna ersätter väl närmast gamla Never Winter, Newer Summer och Sawtooth som alla hade 650 CUIN dun vad jag kan utläsa
Intressant, såg bilder på ny helium på Outnorth och den har faktiskt längre dragkedja.

Dagens modell på Helium verkar vara sydd i två färger, den jag har är modellen innan helt i ljusblått och modell Long, se länk:

På bild ser det ut som om den nya tvåfärgade modellen är smalare nertill, men det kan vara en synvilla pga olika sömnad?

Jag kan hålla med dig ang dragkedjan då jag själv aldrig skulle välja en sovsäck med halvlång- eller utan dragkedja. Hellång dragkedja gör det inte bara enklare att ta sig in/ur sovsäcken men även möjlighet till effektiv ventilering vid behov. Öppna dragkedjan 40-50cm i fotändan och man får en skortenseffekt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips