Marmot - fler som är nyfikna?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Eos 1p

... har jag funderat på... letar efter ett hyfsat lätt och prisvärt enmanstält inför sommarturen... och är ev intresserad av att gruppköpa... någon som testat det?

Yessss..

Är oxå jäkligt sugen på den säcken :)! Beroende givetvis vad prisbilden ligger på här i Svedala, eller om man köper från USA/något annat land!

Hör av dig när du hittar den!

//A

sovsäck

Kan rekomendera en ebaysökning. Jag köpte en fabriksny marmot col vintersovsäck av en fima som sålde "överskott" på ebay. I skrivande stund kan jag inte komma ihåg vad företaget hette, men det funkade fin fint. säcken fick jag för 149 USD +40USD frakt. Då tillkom 520 i tull mm. Summa summarum blev det strax under 2000Sek, vilket är underhalva priset. Att betänka är naturligtvis att det lönar sig bäst med en fet rea på andra sidan pölen samt att det blir avsevärt billigare med frakten om man går ihop några stycken. Som vanligt kan man ju fundera på hur man kommer undarn tull mm, men dom funderingarna lämnar jag till var och en i församlingen.

Jag vill också komma med ett förslag som kan bli en solskenshistoria. Har precis lagt en order hos Moontrail.com (USA) på ett antal prylar (som kan kopplas till denna tråd och till tråden om hillebergstälten). Det första jag ville ha var ett Nallo 2. Moontrail har ett bonussystem på vissa prylar, och på Nallot fick jag 40 bonuspoäng av vilka jag fick ett Therm-A-Rest ProLite 3 Short för, helt gratis. Mitt andra stora köp var en Marmot Atom, av vilket bonuspoängen gick till en stuffbag till liggunderlaget.

Priset då? 5.600:- och då är frakten på 56 dollar inräknat. Gör man som jag och handlar från länder utanför EU får man nästan räkna med att det blir tullkostnader, men jag kommer ändå långt under de 8100:- som det skulle kostan i Sverige. Kommer det igenom tullen, ja då blir det en solskenshistoria!

Beställningen lades i söndags och Moontrail skickade allt redan på måndagen. Lite skillnad mot de stackare som måste vänta till juli på sitt Hilleberg. Och då är ju tältet SVENSKT!

Jag återkommer i frågan när sakerna har kommit.

Joakim Ambrosson; sa:
Jag har fått ett pris på 3000 i Sthlm för en Hydrogen, 2/7 butiker har svarat...

// Jocke

3000 lät inget vidare med tanke på att t ex Skövde natur tar 3095:- för hydrogen..

Jag är själv på väg att köpa en ny lätt sovsäck men har inte beslutat mig om jag ska köpa en Marmot eller Western Mountaineering.. Just nu lutar det åt WM ultralight som har en något lägre komforttemp än Marmot Hydrogen men jag ska tänka på saken.

Over there..

Vet någon hur det funkar med gåvor? Har kompisar som bor/jobbar i USA. Om dom handlar och skickar hem, trillar man dit på moms/tull ändå??

Har oxå kollat på moontrails sida, klart lockande att handla saker där för att precis som du skriver "få" med lite annat!

//A

Re: Over there..

andy69; sa:
Vet någon hur det funkar med gåvor? Har kompisar som bor/jobbar i USA. Om dom handlar och skickar hem, trillar man dit på moms/tull ändå??

Har oxå kollat på moontrails sida, klart lockande att handla saker där för att precis som du skriver "få" med lite annat!

//A

Precis.. på gåvor ska du inte behöva tulla.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips