Mårma och tre-pass-leden vecka 27

Hej Alla svenske kompisar.

Nu er det midsommer, og fjällvandring-säsonen börjer rigtig nu!

Jeg skal vandre Mårma och sedan tre-pas leden i vecka 27, start 29 Juni.

(i) Hvordan er det med snö på den tid? Vil snöfelter lette vandringen över block-havet i Mårma?

(ii) Kan man forvente storm, så tidligt på året i passene (+15m/s)? Jeg medbringer et vindstärk svensk fabrikat av telt, så forventer ingen problemer :)

Vandre hilsner,

Dansken.

Hej Alla svenske kompisar.

Nu er det midsommer, og fjällvandring-säsonen börjer rigtig nu!

Jeg skal vandre Mårma och sedan tre-pas leden i vecka 27, start 29 Juni.

(i) Hvordan er det med snö på den tid? Vil snöfelter lette vandringen över block-havet i Mårma?
.

Hej dansk!

Ja, nu är sannerligen nästan ett års vandringsväntan över!

(i) Det är en del snö, speciellt i högre terräng och snöfält underlättar nog blockhavsvandringen till en del. Men om du hamnar i den värsta delen av post-Mårma-terrängen tror jag inte du har mycket till hjälp av snön; blocken är höga och har nog till största delen redan smält fram. Standardtipset är därför att hålla åt öster då du passerat passet (jag förutsätter att du kommer från norr).

I dessa trådar diskuteras vägval efter Mårmapasset:

(ii) Kan man forvente storm, så tidligt på året i passene (+15m/s)? Jeg medbringer et vindstärk svensk fabrikat av telt, så forventer ingen problemer :)

Vandre hilsner,

Dansken.

(ii) Jag ser inte varför det skulle vara större risk för storm tidigt på sommaren än någon annan tid under sommarhalvåret (vintertid är nordvästvinden mer vanlig än under sommaren, vilket leder till att vintern erbjuder relativt sett blåsigare förhållanden).

Skulle vindarna tillta kraftigt har du emellertid alltid nära till skydd (Mårmastugan, Unna Räita osv.), men ett stolt svenskt Hilleberg är ändå den bästa försäkringen! :)

Jag kommer att återfinnas längs trepass/jojo-leden under samma tid (startar från Abisko den 28 juni). Kanske ses vi där?

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej dansk!

I dessa trådar diskuteras vägval efter Mårmapasset:

Jag kommer att återfinnas längs trepass/jojo-leden under samma tid (startar från Abisko den 28 juni). Kanske ses vi där?

Hej tjonsson,

Tack så mycket.

Korrekt, jeg kommer från norr över Mårma. Vägvalet kan väre sommarens top tip! Vil gjöre alt, for at slippe for blockmark :) Vil väre opmärksom på att gå österut efter passet!

Har lidt flere ting som jeg har funderat på:

(i) Jeg planere at telta vid sjön Vassaloamijávri, er der bra teltplatser her?

(ii) Efter Mårma, vil jeg gerne gå direkt ned i Vistasdalen, uten at gå rundt vid Stugan. Er det lempligt at följe jåkken från Vassaloamijávri ned til stigen i Vistas? Eller er der bedre vägval?

Kanske jeg kommer til at följe dinne fotspår över trepas-leden :)

Hej tjonsson,

Tack så mycket.

Korrekt, jeg kommer från norr över Mårma. Vägvalet kan väre sommarens top tip! Vil gjöre alt, for at slippe for blockmark :) Vil väre opmärksom på att gå österut efter passet!

Har lidt flere ting som jeg har funderat på:

(ii) Efter Mårma, vil jeg gerne gå direkt ned i Vistasdalen, uten at gå rundt vid Stugan. Er det lempligt at följe jåkken från Vassaloamijávri ned til stigen i Vistas? Eller er der bedre vägval?

Kanske jeg kommer til at följe dinne fotspår över trepas-leden :)

(i) Det finns gott om fina tältplatser där. Utsikten över Vistasvagge är dessutom inte att klaga på.

(ii) Jag har gått ned via jokken från Vassalomijávri och det var inga problem. När du väl är nere i dalen är det i och för sig rätt snårigt (och blött) till dess du hittar stigen, men inte heller det är något att skriva hem om.

Jag ska se till att spåra ordentligt! :)

Dessa två frågor har jag också funderat på (och kanske till och med ställt i forumet). Du får väldigt gärna skriva ett inlägg här när du kommer hem och berätta hur det gick. Vi ska gå över Mårma några veckor efter dig.

Lycka till, och rapportera efteråt! :)

Dessa två frågor har jag också funderat på (och kanske till och med ställt i forumet). Du får väldigt gärna skriva ett inlägg här när du kommer hem och berätta hur det gick. Vi ska gå över Mårma några veckor efter dig.

Lycka till, och rapportera efteråt! :)

Hej,

Just återvändat från en herlig fjällvandring. Gick Kaisepakte-Mårma-Vistas-Unna Räita-TrePasLed.

Vädrat var perfekt, bara två daga med regn.

Vi gick från norra till södra över Mårma. Vi gick från bron över Alesänto och tältet just dar. Her var många mygg! Alisvagge ligger her i 630 moh! Havde en bra tur op näste dag till stugan. Her så vi två stora kungsörne.

Näste morgen havde vi bra väder. Vi fulgte anvisninger her från Utsidan vedr. vägvalg över passet. Vi gick rakt mot toppen 1641. Her från havde vi en super tur ned. Ingen block. Vi kunne se den väg som er angivet på BD6 går gennom blockhav, och er förädisk!

Vi telte vid utloppet av sjön Vassaloamijávri. Her finns fina tältplatser och massor av vattnet från jåkken. Desuden herlig utsikt över Vistas. Näste morgen fulgte vi jåkken från Vassaloamijávri ned til leden i Vistas. Den förste bit går okay, her er terrängen öppen och der finns en vel trampet led. Men sen kommer man ned i björkskogen. Her forsvannt leden. Vi gick drygt 1km gennom skogen til vi upptäckta Vistas leden. Björkskogen er relativ öpen her och björken står med en viss avstand imellom sig, så man kan gå dar.

Sen skulle vi op i Unna Räita och det var drygt at vada Unna Räita jåkken. Vi vada den just vid utlöpet til Vistas jåkken. Videt var tät, ingen vind, mycket sol och många mygg! Men det lod sig gøre och vi havde en fin tur op gennem Unna Räita.

Har bifogad en bild från Google Earth dar viser vores tur (logget med min Garmin).

Lycke till, och ha en bra tur över Mårma.

//Walters

index.php

Näste morgen havde vi bra väder. Vi fulgte anvisninger her från Utsidan vedr. vägvalg över passet. Vi gick rakt mot toppen 1641. Her från havde vi en super tur ned. Ingen block. Vi kunne se den väg som er angivet på BD6 går gennom blockhav, och er förädisk!

Vi telte vid utloppet av sjön Vassaloamijávri. Her finns fina tältplatser och massor av vattnet från jåkken. Desuden herlig utsikt över Vistas. Näste morgen fulgte vi jåkken från Vassaloamijávri ned til leden i Vistas. Den förste bit går okay, her er terrängen öppen och der finns en vel trampet led. Men sen kommer man ned i björkskogen. Her forsvannt leden. Vi gick drygt 1km gennom skogen til vi upptäckta Vistas leden. Björkskogen er relativ öpen her och björken står med en viss avstand imellom sig, så man kan gå dar.

Strålande! Vägen över passet är given då, och en fin tältplats vid Vassaloamijavri med utsikt över Vistas är precis vad jag hade hoppats på :) Återstår bara vackert väder så att man ser något.

Det är mycket praktiskt att någon annan går samma väg som man själv ska gå, men några veckor tidigare.

Tack tack.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips