Marknadsandelar GPS:er

Om man söker på ordet marknadsandel här i forumet får man upp ett antal trådar där Per Brune uppger att en Silva-säljare för ett antal år sedan hävdade att fördelningen var:
Garmin 75%
Magellan 15%
Silva 10%

Jag gissar att Garmin fortfarande ligger ganska nära den siffran, Magellan har minskat, Silva minskat ännu mer samtidigt som det kommit in många nya spelare.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Den affär (Naturkompaniet i Västerås) som Silvaförsäljaren var på när jag var där, säljer numera även Garmin.

Men bemödar man sig att gå 800 m till Hjertmans så finns rätt så många Garmin modeller till väsentligt lägre pris än på Naturkompaniet. Och är man ute efter en eTrex Vista Color är Teknikmagasinet just nu det rätta stället.

Per Brune
 
PR; sa:
Om man söker på ordet marknadsandel här i forumet får man upp ett antal trådar där Per Brune uppger att en Silva-säljare för ett antal år sedan hävdade att fördelningen var:
Garmin 75%
Magellan 15%
Silva 10%

Jag gissar att Garmin fortfarande ligger ganska nära den siffran, Magellan har minskat, Silva minskat ännu mer samtidigt som det kommit in många nya spelare.

Hej Pelle (och ni andra)!

Exakt hur marknadsandelarna ser ut är omöjligt att säga. Vad jag däremot kan garantera är att Magellan INTE har minskat, utan ökat kraftigt.

//Ola gps@work ab
 
Det är ju enkelt att ta reda på. Fråga varje fabrikant/importör hur stor marknadsandel de har.

När du sedan lägger ihop uppgifterna, och får fram en summa på 300% eller så, för det brukar det bli, måste det ju rimligen bero på att en del kunder köper mer än en GPS, eller hur? :)

För övrigt beror det nog en del på hur du definierar GPS också. Menar du bara friluftsmodeller, eller även sådan som brukar användas i bilar, eller även sådana som sitter originalmonterade i bilar, eller även de som sitter i lastbilar och entreprenadmaskiner, eller även de som används marint, eller i (nästan) all oändlighet?

Anders
[Ändrat av apersson850 2005-12-01 kl 09:53]
 
Ola @ gps@work ab; sa:
Exakt hur marknadsandelarna ser ut är omöjligt att säga. Vad jag däremot kan garantera är att Magellan INTE har minskat, utan ökat kraftigt.
Ja det var som sagt en gissning och jag baserade den på att ni inte haft riktigt konkurrenskraftiga handhållna modeller på väldigt lång tid innan xPlorist-serien nyligen dök upp (speglas också av ett avtagande men på den senaste tiden ökande Magellan-intresse här i forumet) och att jag varken sett Roadmate hos några återförsäljare eller hört den omnämnas som ett alternativ bland vägnavigeringskunder.

Det är en stor prestation att på en volymmässigt ordentligt ökande marknad dessutom öka marknadsandelen kraftigt så då är gratulationer verkligen på sin plats. Jag förstår om du inte vill uttala dig om konkurrenter men vad bedömmer du att ni har nu? 25%?
 
Hur mycket vi har är som sagt svårt att säga. Men på handburet är vi ju betydligt större än på bilnavigation och det var dom siffrorna jag syftade på. Jag ber om ursäkt om det missuppfattades. Fast om man räknar in bilnavigation och marint så tvivlar jag på att Silva har eller har haft 10%.
[Ändrat av Ola @ gps@work ab 2005-12-01 kl 13:58]
 
Ola @ gps@work ab; sa:
Jag ber om ursäkt om det missuppfattades. Fast om man räknar in bilnavigation och marint så tvivlar jag på att Silva har eller har haft 10%.
Ja det var var ju inte klart definierat varken vad som efterfrågades eller vad de enda uppgifter vi har gäller men det du säger låter rimligt. Om man räknar bort vägnavigation och alla telefon/PDA/GPS-kombinationer finns det väl egentligen inga nya betydande spelare på konsumentmarknaden och då låter det rimligt att åtminstone en del av Silvas andel gått över till er. Med den avgränsningen lär kanske heller inte marknaden ha ökat lika kraftigt som jag bedömde att den gjort.
 
oligopol nästan monopol

Jag konstaterade redan 2003 att prissättningen i Sverige av GPSser är orimlig beroende på en oligopolsituation Garmin + Magellan- men om Garmin har så stor andel som nämnes och med så bra produkter så dikterar ju de prisnivån och situationen är nära en monopolsituation för de andra följer ju naturligt efter för de tjänar ju oxå pengar på den höga prisnivån om de inte är överorganiserade förståss.
Vid en marknadsbedömning måste man nu även ta med andelen import som en komponent och det gör aktörerna själva.
Jag gissar att importen är på minst 20-30% nivån numera- någon som vet?

Bengt
 
Den lättillgängliga informationen om priser på samma produkt, när den köps från olika leverantörer, som man kan få via internet, verkar ju avkylande på prisnivån i alla fall.
Att vi nu dessutom ingår i EU gör ju att det är enkelt att handla från andra länder i unionen.

Men sedan finns det ju alltid ett stort antal kunder som värdesätter relationer med lokala leverantörer, att de slipper lägga möda på att leta upp någon leverantör i något mer avlägset land osv., så det går säkert att sälja från mer än en kanal.

Anders
 
eftermarknaden...

kr-val; sa:
Är det någon som kan höfta hur stor marknadsandel de olika GPS-leverantörerna har i Sverige?

Om man utgår från våra erfarenheter av eftermarknaden (kablar, kontakter, väskor mm) så har Garmin cirka 75%, Magellan 15% och övriga högst 10%. Typiskt är att specialintressen ibland styr vad man köper: exempelvis MLR är MYCKET ovanlig utom i skärmflygkretsar. Silva säljs till en mindre grupp fjällvandrare. Garmin Forerunner säljs ofta till Windsurfare. Vad klubbkompisen eller grannen har är viktigare än man tror. Tyvärr är det inte alltid rationella val som styr. Många köper en alltför avancerad GPS som i kritiska lägen mer blir till hinder än hjälp.

Den absolut mest spridda GPSen är nog en Garmin i 12-serien som fortfarande är en bra produkt. En bra GPS är enligt min mening en som visar dig vägen tillbaka när du är vilse! Det förutsätter att den är enkel, har bra batterier och är med i fickan. En Garmin Geko 201 (1700:) rätt använd är mer värd än en värstingmodell som ligger kvar hemma.



MVH/Christer
http://www.clover.se
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips