Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars)

Isåfall, hur är den egentligen? Förutom de dåliga fotstöden som man ju kan byta ut? Hur är den att paddla i blåst, vågor mm? Hur är den att packa. Går den bra att rolla, kan man luta sig bakåt? Kursstabil eller lättsvängd? Jag har läst alla inlägg tre år tillbaka i tiden, men har ändå svårt att skapa mig en bra bild. Har inte heller möjlighet att provpaddla utan vill bara ha en allround kajak.

För övrigt:

Det är ju lätt att få en negativ bild av "Estlandskajaker" här på forumet vilket jag kan tycka är synd. Dessa utgör ju en bra inkörsport för de som kanske inte kan köpa "märkeskajaker". Jag exempelvis har ingen möjlighet att lägga 20000kr på en kajakutrustning men kan nog gneta ihop en 12000 vilket ju räcker.Vissa säger att man ska köpa begagnat, och visst, det kan man ju göra om man lyckas hitta något. Jag har letat i tre månader och ännu inte hittat något inom 35 mils avstånd.

Så sluta klanka och var glada att det tillkommer fler paddlare till "sporten" som annars inte hade haft råd med egen kajak.

Hoppas att vi kan ses på sjön!

Eder Melker
 
Som en liten parantes, du behöver inte betala mer än 7000 för en Mari extra. Jag tror att Tahe's kajaker har blivit bättre under de senaste åren varför många av inläggen inte är helt rättvisande.
 
Jag har haft en en Mari3-extra i dtygt 3 år och är supernöjd. Jag har ju bytt pedalerna till Prijon's variant och det hjälpte upp det hela.
Kajaken var lite rank i början, men det är en vanesak..
Kajaken funkar bra i blåst och hög sjö. Den rollar utan några problem och man kan luta sig bakåt mm.
Jag har klistrat liggunderlag i sittbrun och benstöd, just för att underlätta rollandet.
Så mitt tips är: Det finns säkert bättre kajaker för dubbla/trippla priset. Men kajaken är ett klipp för dessa pengar.. Kanon med dubbla stora luckor. Då packningen underlättas enormt jämnfört med små pnutteluckor *ler*
 
MARI2

barret; sa:
Som en liten parantes, du behöver inte betala mer än 7000 för en Mari extra. Jag tror att Tahe's kajaker har blivit bättre under de senaste åren varför många av inläggen inte är helt rättvisande.

Hej!

Jag har just köpt en Mari2 från Tahe. Den är lik Mari3 extra, fast har bara skädda. Priset inklusive allt (kolfiberpaddel, neoprenkapell och frakt) blev 8000kr.

Allt ser mycket bra ut, men jag har inte provat den än.

Jag skall ut och paddla den för första gången om 2 timmar. Återkommer efter det :)

/D
 
Re: Re: MARI2

olle11; sa:
OT: Daniel, vi som pysslar med en dålig budgetprocess i ett 30+ graders kontor tycker att du är en dålig människa just nu. ;-)

Sitter i Grundsund, uppkopplad på möte med Brasilien via Netmeeting just nu, men snart skall det paddlas....
(Aktieägarnas intresse kommer alltid i första hand!! :) )
 
melleand; sa:
Det är ju lätt att få en negativ bild av "Estlandskajaker" här på forumet vilket jag kan tycka är synd. Så sluta klanka och var glada att det tillkommer fler paddlare till "sporten" som annars inte hade haft råd med egen kajak.


Eder Melker

Efter att ha följt diskussionerna på paddelforumet i flera år så anser jag att det där är en myt! Jag har i alla fall inte sett särskilt många inlägg med kritik mot estniska kajaker. Tvärtom, de flesta inläggen rör möjligheterna till import och kajakernas prisvärdhet. De flesta köparna verkar helt nöjda med kajakerna.
 
melleand; sa:
Hur är den att paddla i blåst, vågor mm? Hur är den att packa. Går den bra att rolla, kan man luta sig bakåt? Kursstabil eller lättsvängd?

Hej igen!

Mina intryck efter bara en timma paddling
- Paddla i blåst: ingen aning. Vädret är fantastiskt :)
- Packa: Gott om utrymme att packa i.
- Rolla: Provade inte och är inte någon duktig rollare. Dock tyckte jag att den var lite hög bakom ryggen så det var svårt att luta sig bak.
- Kursstabil: Jag upplevde den som lättsvängd, men hade inga problem att paddla rakt fram.
- Övrigt: En mycket prisvärd kajak. Skulle jag ändra något i mitt val så skulle det vara att välja deras smalare kolfiberpaddel. ("Tourist carbon slim" har jag för mig att de kallar den.)

mvh
D
 
Tänkte att jag hänger på tråden.
Hur är dessa storleks mässigt, jag är 1,93 och en 95 kg. Paddlade några piont65 2002. är de motsvarnade i storlek. Pointen var precis i längd, annars tyckte jag om dessa. Lagom i storlek och handhavande.
/David
 
mina erfarenehter av Mari3Extra

David E; sa:
Tänkte att jag hänger på tråden.
Hur är dessa storleks mässigt, jag är 1,93 och en 95 kg. Paddlade några piont65 2002. är de motsvarnade i storlek. Pointen var precis i längd, annars tyckte jag om dessa. Lagom i storlek och handhavande.
/David

Jag har en Mari3extra som är 3 år gammal och som jag paddlat med sedan dess och jag är nöjd - prisvärd är ordet! Ett problem har jag haft och det är att rodret lossnat från roderaxeln men på årsmodellen efter min så finns en sprint som hindrar detta - jag fick själv borra och sätta dit sprinten.

Jag tycker kajaken är stabil och kanske lite pråmig men jag har hellre ne kajak som är stor och stabil (jag är 186cm och 93 kg) än rank och supersnabb. Gott om lastutrymme även om jag önskat att väggen mellan fikafacket och bakre lastutrymmet inte fanns. Fikafacket är stort i förhållande till den lilla luckan.

Många ogillar pedalerna som rör sig i motfas vid sväng men jag tycker man lär sig att ta jämt spjärn mot båda pedalerna så det stör inte mig längre.

Jag behärskar inte roll så det kan jag inte uttala mig om men kamraträddnig och flottöruppgång funkar utmärkt för mig, både som räddare och som plurrare.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.