Apropå äpplen och päron så köper jag en bilmodell och inte en nation. Därför tycker jag att det är en smula smartare att titta på bilmodellens kvalitet än på nationens genomsnittliga bilkvalitet.
Vad menas egentligen med kvaliteten på en bil?
Antal dagar på verkstad?
Svenska utedasset Volvo S60 har färre dagar på verkstad än kaizen-japaner som
Honda CR-V, Subaru Legacy, Toyota Aygo, Toyota RAV4, Mazda 6, Toyota Prius, Toyota Avensis, Honda Civic och Toyota Yaris
Antal större fel per bil?
Utedasset C30 har färre stora fel än japaner som till exempel Subaru Legacy, Toyota RAV4 och Honda Civic.
Antal mindre fel?
Volvo C30 har färre småfel än japaner som till exempel Toyota Corolla, Toyota Yaris, Honda Civic, Mazda 6, Honda CR-V.
Och vad gäller tysk dynga så piskar BMW de flesta japaner när det handlar om antal fel. 
Men det är ju bara om man kollar fakta, och sånt är ju trist. Eller hur, Patric? Eller ser det japanska kvalitetsbegreppet så annorlunda ut att det inte riktigt syns i såna här mätningar?
Källa: Motormännen
I och för sig skulle jag varken vilja ha en C30 eller S60, eller en BMW. De var mest exempel på svenska och tyska bilar som uppenbarligen håller högre kvalitet än japanska. Och Lexus fanns inte med i statistiken...