mapsource 6.15.6

Problem med mapsource ,har installerat mapsource som följde med gpsen 6.13.7 fungerar ,skall uppdatera till 6.15.6 men får ett felmeddelande som lyder Microsoft Visual c++ Runtime Library
Runtime Error Program C:\garmin\mapsource.exe abnormal program termination.
Programmet fungerar ej, har installerat tillbaks det som följde med gpsen,har en kompis som har samma problem , finns det någon som har ideer vad som är fel ??

Mvh

Problem med mapsource ,har installerat mapsource som följde med gpsen 6.13.7 fungerar ,skall uppdatera till 6.15.6 men får ett felmeddelande som lyder Microsoft Visual c++ Runtime Library
Runtime Error Program C:\garmin\mapsource.exe abnormal program termination.
Programmet fungerar ej, har installerat tillbaks det som följde med gpsen,har en kompis som har samma problem , finns det någon som har ideer vad som är fel ??

Mvh

Hej!

Vet inte vad som är fel! Men är du säker på att du verkligen vill ha version 6.15.6? Det finns en hel del negativt att läsa om den versionen om du söker bland tidigare trådar här! Jag har själv gått tillbaks till 6.13.7 efter att ha provat 6,15.6 under en tid!

6.15.6 ger konstiga proportioner på kartbilden, där Väst-Öst har en proportion i kartbilden som inte överenstämmer med proportionen i Nord-Syd led.

Kort sagt så är kartbilden ihoptryckt i Nord-Syd led jämfört med Väst-Öst. Det ser jättekonstigt ut, och borde egentligen kunna rubriceras som ett "programfel"!

Mvh!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ang. 6.15.6

Hej! Igen.

Kan även nämna att det t.o.m var Svenska Garmin som hjälpte mig tillbaks till version 6.13.7 efter att det krånglade lite för mig vid installationen.

Mvh!

mapsource

Hej tackar för svar ,fortsätter nog med version 6.13.7 fick för mig att prova uppdatera men det var väl lika bra att det inte fungerade eftersom det har varit prob med programmets nya version.

Mvh

Nja, det är inte specifikt NT-kartor som 6.13.7 har problem med utan snarare senare versioner av t.ex. CityNavigator som installeras på ett annat sätt och på ett annat ställe än de gamla.
Det finns scriptfiler att hitta på nätet som kan fixa och flytta kartfilerna från nyare installationer så att de kan hanteras av den gamla "hederliga" 6.13.7.
Ett annat problem med de nya installationerna är att de alltid hamnar på C: vilket ställer till stora med problem om man har en liten C-partition, det är ju inga små installationer vi pratar om, flera GB.

Tyvärr måste man göra denna "omflyttning" varje gång man uppdaterar eller köper en nyare karta som vill installera 6.15.X och därmed kartfilerna på C:\documents....
En (deb enda?) positiv sak med 6.15.X är den ser kartor installerade på det "gamla" sättet också...

Vafasen, jag har kört med den uppdaterade kartan men inte noterat att den ser helt skev ut förrän nu... Vad störande.

Prova att skapa en WayPoint så får ni se nåt roligt. Om man försöker använda några av Jakt-symbolerna så står det "Stort spel" för en hjort, "Litet spel" för en ekorre och Höglands-Spel för en fasan (tror jag). Ahahahaha, Big Game osv.

avslutad210712

Gäst
Vafasen, jag har kört med den uppdaterade kartan men inte noterat att den ser helt skev ut förrän nu... Vad störande.

Prova att skapa en WayPoint så får ni se nåt roligt. Om man försöker använda några av Jakt-symbolerna så står det "Stort spel" för en hjort, "Litet spel" för en ekorre och Höglands-Spel för en fasan (tror jag). Ahahahaha, Big Game osv.

Och i användarens panna står det snart "Frispel" :)

avslutad210712

Gäst
Nja, det är inte specifikt NT-kartor som 6.13.7 har problem med utan snarare senare versioner av t.ex. CityNavigator som installeras på ett annat sätt och på ett annat ställe än de gamla.
Det finns scriptfiler att hitta på nätet som kan fixa och flytta kartfilerna från nyare installationer så att de kan hanteras av den gamla "hederliga" 6.13.7.
Ett annat problem med de nya installationerna är att de alltid hamnar på C: vilket ställer till stora med problem om man har en liten C-partition, det är ju inga små installationer vi pratar om, flera GB.

Tyvärr måste man göra denna "omflyttning" varje gång man uppdaterar eller köper en nyare karta som vill installera 6.15.X och därmed kartfilerna på C:\documents....
En (deb enda?) positiv sak med 6.15.X är den ser kartor installerade på det "gamla" sättet också...

Nja Garmin har väl alltid velat installera i c:\garmin men väljer man "anpassad installation" så har det inte varit några problem att styra om installationen dit man vill - inte för mig i alla fall.

Hehe, uppenbarligen saknar översättaren viss domänkunskap... Som tur är visas de endast när man skapar waypointen som "tool-tip", dvs de skrivs inte ut på kartan. Fast dessa konstiga waypoint-beskrivningar är inte nya för version 6.15.6, de finns även i t.ex. 6.13.7.

Det finns några fler exempel på roliga waypoint-beskrivningar och waypoint-symboler:
  • Symbolen för badplats är en våg som på väg att dränka en stackars badare. Alternativ tolkning: en hajfena som sticker upp i vattnet bredvid en badare.
  • ATV: Avancerad television!
  • Butik: Röd bensinpump med vitt kors på
  • Kontakt, motorcyklist: En skäggig typ med solglasögon!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips