mapedit problem i friluftskartan pro

Hej

tänkte vara smart och editera friluftskartan lite grann och komplettera med en fin gräns där mitt jaktområde slutar vilket jag lyckats med efter endel fifflande. MEN när jag sparar kartan först i ett polish format och sedan använder gpsmapper för att göra om filen till en img igen vilket man ska göra? rätt? iaf så händer detta.. svårt att förklara så jag bifogar en bild http://www.geting.se/viewimage.php?image=125845-karta.JPG
kartdelen liksom vrider sig men zoomar jag in ett snäpp så vrider den tillbaka sig. dock är kartdelen korrupt för gpsen kan inte visa den! vad gör jag för fel???

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Göra en rutt

Nu var det länge sedan jag ändrade i någon karta, men är det inte enklare att göra gränsen som en rutt så slipper man ändra i kartan?

Per

När jag ritade en Fastighetskarta med samtliga gränser i jaktområdet, ca 5000 ha, jobbade jag en del i Mapedit, se beskrivningar i tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47242.

För att definiera ett område, t.ex. jaktområde, på GPSen är det absolut enklaste sättet att bara rita ett spår som följer jaktområdets gränser och sedan för över spåret till GPSen, med t.ex. Mapsource.

Att bara föra över spår var inte möjligt när jag också ville ha med samtliga fastighetsgränser inom jaktområdet, eftersom GPSen bara kan hantera ett begränsat antal spår. Jag kom då fram till att, för min del var det enklaste sättet, att göra en transparent karta, som överlagras ovanpå Friluftskartan Pro.

Som alternativ till en transparent karta testade jag att i stället lägga in gränserna direkt i Friluftskartan mha Mapedit. Det visade sig att jaktområdet spände över två delkartor i Friluftskartan. Prövade då att redigera gränserna inom respektive delkarta så att inga nyinlagda gränser passerade utanför respektive delkarteområde. Detta fungerade, men jobbet var så stort så jag gav upp denna lösning för att i stället satsa på en transparent karta enligt beskrivningen i tråden. ovan. Tiden för Mapedit för att kompilera den modifierade kartan var också väldigt lång, tror det kunde röra sig om upp till en halvtimme per delkarta.

Gissar att en förklaring till dina problem med kartan som du beskriver kan vara att du eventuellt har ritat gränser som går utanför den delkarta som du redigerat i. Om du gör detta tror jag inte att det fungerar.

Tror i övrigt att det kan vara mycket svårt att få en exakt förklaring på ditt problem utan att gå in i detalj på hur du har gjort din modifiering av kartan. Det finns många sätt att gör misstag vid redigering i Garmins kartor. Om ditt jaktområde ligger helt inom en delkarta bör det inte vara några problem att redigera i en Friluftskarta. Föreslår då att du testar att göra modifieringen enligt tillämpliga delar i beskrivningen som finns i referad tråd ovan.

Hur ser du på att göra en transparent karta i stället för att redigera i Friluftskartan?

Klarar du dig med enbart spår för att markera jaktområdet? Om jag kommer ihåg rätt kan du ha upp till 20 separata spår i en Garmin 60CSx.

/Bernt

hmm ja jaktområdet sträcker sig över 2 delkartor menjag har testat att bara dra ett sträck på typ 100meter och spara den kartdelen så får jag detta fel. förövrigt har jag mapsource 6.9.1. ska läsa lite mer om den transparenta kartan då jag kommer hem från jobbet

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips